NWB WKD inconsistentie?

Op deze plek haal ik allerlei wegkenmerken binnen van de WKD. Deze hebben een referentie naar wegvak_id van de NWB. Een aantal tabellen waaronder wegbreedte werken met liniair referencing dmv van een “van” en “tot” kolom in meters vanaf het beginpunt. Ik heb de data van 01-12-2023 opgehaald van zowel NWB als WKD. Daar valt iets op dat ik niet begrijp of wat wellicht een bug is.

Als ik kijk naar wegvak_id 601033310 dan heeft deze volgens maximum snelheid shape file een lengte van 354 meter. Ook de berekende lengte uit de NWB_wegen is 354 meter. Als ik dit wegvak bekijk in de wegbreedte tabel dan zie ik 4 rijen allen met een VAN en TOT kolom.

van tot
0 143
143 799
799 5617
5617 5827

Ik begrijp niet dat er een waarde kan zijn die groter is dan de lengte 354 van het totale wegvak. Er zijn heel veel wegvak_ids waar dit fenomeen zich voordoet.

Verder valt op dat indien de TOT van wegbreedte groter is dan de lengte van het wegvak het heel erg vaak slechts 1 meter verschil is (467.249 x maar liefst. Afronding?) maar zoals hierboven opgemerkt zijn er zeker wegvakken waar het verschil veel groter is dan 1 meter.

Verder valt op de de kolom TOT wel heel vaak de waarde 100 heeft. Deze waarde komt 515.611 x voor in de wegbreedte tabel. De waarde die daarna het meest voor komt is 9 meter die slechts 15.609 voorkomt. Je zou dan haast denken dat dit niet in meters is maar in percentage van de lengte van de weg maar dat is weer onlogisch als we ook veel waardes tegenkomen die groter zijn dan 100.

Vergelijkbare bevindingen heb ik ook voor de tabel wegcat.

Maak ik ergens een denkfout of moeten we dit soort data issues maar accepteren?

Niet direct antwoord op je vraag, maar wellicht biedt de WKD handleiding meer inzicht? Daarin is ook informatie te vinden over het koppelen van WKD aan NWB mbv QGis.

Tot slot zou je wellicht contact met RWS/NDW kunnen opnemen via nwb@rws.nl

Dank voor je reactie. De handleiding ken ik. Het is op zich wel mooi dat men een Qgis instructie erbij geeft maar nog mooier zou zijn als men (ook) een geopackage zou leveren met deze NWB en WKD data. Dan inclusief een voorbeeld van een projectbestand. Dat scheelt een hoop postprocessing. Ik importeer eerst de data in postgis en maak daar de geometrien obv de lineair referencing kolommen. Daarna gebruik ik Qgis.

Ik zal er eens een mailtje aan wagen naar RWS.