Objecten in beeld krijgen die elkaar niet raken

Halllo,

Ik heb de hoofdwatergangen van de het waterschap in beeld, langs verschillende hoofdwatergangen ligt maatregelen (ANLb). Ik wil graag weten welke maatregelen langs deze watergangen liggen. De maatregelen raken de watergangen niet. Hoe kan ik dit in beeld krijgen??

Ik dacht zelf aan een 10 meter buffer om de maatregelen en dan clippen, of iets in die richting. Maar zijn er nog andere mogelijkheden ?

Alvast bedankt !

Hoi Tijs,

Welkom op het Geoforum!

Zelf zou ik het net andersom doen: een buffer om de watergangen heen, en daarna kijken welke maatregelen die buffers overlappen. Op die manier voorkom je namelijk dat je rekentijd en opslag gebruikt voor buffers waar je niet in geïnteresseerd bent. Verder biedt het de mogelijkheid om de buffergrootte aan te passen aan de breedte van de watergangen (als de watergangen die breedte als attribuut hebben, anders word dat lastiger).

Maar het principe is wel correct denk ik. Een Nearest Neighbour met een maximum zoekafstand zou ook nog kunnen, maar het hangt heel erg af van de software die je gebruikt: het kan zijn dat je dan maximaal 1 resultaat per watergang terug krijgt, terwijl dat er best meer kunnen zijn vermoed ik.

Groet,
Stefan

1 like

Beste Stefan,

Bedankt voor je reactie!

ik werk met Qgis en ben met wat zoeken erachter gekomen dat er een functie bestaat extract by location. Waardoor ik objecten die elkaar kruizen of aanraken kan selecteren. Met een buffer om de watergangen heen kan ik zien welke het dichts in de buurt zitten.

Ik denk dat ik hiermee uit de voeten kan! In ieder geval bedankt voor je reactie :slight_smile:

2 likes

Mooi! Succes, en als je nog ergens tegenaan loopt, of vragen over hebt: Vragen staat hier altijd vrij, er is een aparte categorie voor QGis hier. En deze website met QGis tutorials is misschien handig, als je nog niet zo bekend bent met Qgis.

(en de enige domme vraag is de vraag die je niet stelt :wink: )

1 like