Op de Kaart: Deel jouw meest geliefde kaarten met ons!

Ben je ooit een leuke kaart tegengekomen, of heb je misschien zelf een mooie kaart gemaakt? Deel ze hier!

Op deze manier kunnen we van elkaar leren, en samen meer ontdekken over GIS, over ons land, over Europa, over de wereld, of over de geschiedenis. Alles is welkom :slight_smile:

1 like

Ik zal meteen beginnen met mijn favoriete kaart:

Hierop is de Mid-Atlantische Rug zichtbaar. En het bijzondere aan deze kaart is dat hij in 1968 met de hand geschilderd is door Heinrich Berann.

Bron: National Geographic

1 like

Mooie kaart! Is er een reden voor de verspringingen ter plaatse van de dwarslijnen (en de dwarslijnen zelf)? Is dit de werkelijkheid of een gevolg van het scan proces? Nu ziet het er een beetje uit als grof gesneden brood :slight_smile:

2 likes

De exacte natuurkunde erachter ken ik niet, maar het zal alles te maken hebben met de verschuiving van de tektonische platen t.o.v. elkaar

Berann kan zeker niet ontbreken in deze gallerij. Zijn artistieke hand heeft heel wat mooie kaarten opgeleverd. Graag breng ik in deze context Marie Tharp onder de aandacht. Door alle pracht zou je bijna vergeten, dat zij in samenwerking met Bruce Heezen de oorspronkelijke kaarten heeft gemaakt, waarop Berann zich heeft baseerd.

1 like

naar stephan huber’s kaarten kun je blijven kijken.
http://alt.shkunst.de/weltatlas/

Nog een mooi kaartje:

Hierop zijn verschillende roedels wolven getrackt met GPS, en elke kleur op dit kaartje stelt een andere groep wolven voor. Ik vind het met name bijzonder dat zo mooi zichtbaar is gemaakt hoe erg ze elkaars territorium vermijden.

3 likes

Leuk om te zien, maar om het nou mooi te noemen… :smile:

Mooi is relatief :grinning:

Doet me denken aan zipscribble kaarten:

1 like

Deze kaart op verschillende plekken tegengekomen. Ok, qua styling misschien niet “mooi”, met “heatmaps” mogelijk aantrekkelijker. Maar fascinerend, zeker omdat ik mij dagelijks door een wolven-territorium op de Zuid-Veluwe begeef (heb verschillende bevestigde waarnemingen). Hoe strak wolven-roedels territorium-grenzen onderling regelen, soms gebruik makend van (niet-)natuurlijke begrenzingen zoals het Hoge Veluwe raster (waar ze overigens met gemak overheen springen). Zie bijv deze video weerszijden raster Hoge Veluwe. Ik wil niet meteen al “onze” wolven GPS-tracken en met video volgen, maar dat soort gegevens zou een ultieme interactieve kaart, met tijdschuif, grens en prooi-jacht-videos, kunnen worden.

Wat een stel wauzen. Het is trouwens dezelfde die eerst van rechts naar links en dan van links naar rechts over het hek klimt.

1 like

Deze kaart laat zien hoelang het in de stoomtijd duurde om vanuit Londen naar andere landen te reizen. Best indrukwekkend…

Bron: Francis Galton

3 likes

Niet heel erg fraai of zo, maar wel 1 van mijn persoonlijke favorieten:

Geinspireerd door dit draadje en deze tweet ben ik zelf eens gaan spelen voor Nederland. Ben begonnen met alle wegen, met daaromheen een buffer van 500 meter. Die heb ik van het land-gebied afgetrokken. Vervolgens heb ik een buffer van 500 meter om alle panden gemaakt, en deze van het resultaat van de vorige stap afgetrokken. Omdat er nog veel slootjes overbleven, heb ik een buffer van 50 meter om de referentiepercelen met type=‘Landbouwgrond’ heen gelegd, en die buffer weer van het laatste tussenresultaat afgetrokken.

Wat er overblijft zie je hierboven, en dat zijn dus de plekken in Nederland waar je 500 meter of meer van een weg of een pand verwijderd bent, terwijl je niet op een akker of ander agrarisch terrein loopt. Zonder boot zijn dat er erg weinig, zoals je ziet, dus de titel ‘Wildernis’ die ik dit projectje had gegeven, is ietwat optimistisch :smile:

Maar wel een leuke exercitie, en sommige dingen vind ik ook best wel verrassend, zoals dat je in landelijke gebieden (Zuid-Limburg, Twente, Achterhoek bijvoorbeeld) eigenlijk nooit meer dan 500 meter van een constructie bent. Als je daar ter plaatse bent, voelt dat heel anders :grin:

2 likes

Verschil in rookgedrag in de wereld, wij Nederlanders consumeren relatief minder sigaretten dan veel andere landen!


bron: u/Any-Technician3610 - Reddit & CBS

1 like

Dus dat is jouw geliefdste kaart?
Je bent zeker net gestopt? :wink:

Een kaart met Deense plaatsnamen letterlijk vertaald naar het Engels.
Er staan wel aparte namen bij :joy:


bron: ©️ Mikael Colville-Andersen

Deze kaart toont de werkelijke oppervlakte van elk land!


bron: u/avervaryarso (Reddit.com)

3 likes

Hier een animatie die het verschil laat zien tussen werkelijkheid en wat overal op kaartjes wordt gepresenteerd:

Mercator en ware afmeting

4 likes

Dit is de Spilhaus-projectie uit 1942, ontworpen door Athelstan Spilhaus. Deze kaart draait het perspectief om, en verbindt onze continenten via een doorlopend waterlichaam.


bron: ©️ Athelstan Spilhaus & Big Think [bigthink.com]

4 likes