Niet heel erg fraai of zo, maar wel 1 van mijn persoonlijke favorieten:
Geinspireerd door dit draadje en deze tweet ben ik zelf eens gaan spelen voor Nederland. Ben begonnen met alle wegen, met daaromheen een buffer van 500 meter. Die heb ik van het land-gebied afgetrokken. Vervolgens heb ik een buffer van 500 meter om alle panden gemaakt, en deze van het resultaat van de vorige stap afgetrokken. Omdat er nog veel slootjes overbleven, heb ik een buffer van 50 meter om de referentiepercelen met type=‘Landbouwgrond’ heen gelegd, en die buffer weer van het laatste tussenresultaat afgetrokken.
Wat er overblijft zie je hierboven, en dat zijn dus de plekken in Nederland waar je 500 meter of meer van een weg of een pand verwijderd bent, terwijl je niet op een akker of ander agrarisch terrein loopt. Zonder boot zijn dat er erg weinig, zoals je ziet, dus de titel ‘Wildernis’ die ik dit projectje had gegeven, is ietwat optimistisch
Maar wel een leuke exercitie, en sommige dingen vind ik ook best wel verrassend, zoals dat je in landelijke gebieden (Zuid-Limburg, Twente, Achterhoek bijvoorbeeld) eigenlijk nooit meer dan 500 meter van een constructie bent. Als je daar ter plaatse bent, voelt dat heel anders