Opgegeven polygoon en verkregen resultaat op Beta BGT download

Ik heb een vraag over de polygoon die je kunt opgeven op de BGT Beta download (https://download.pdok.io/lv/bgt/viewer/) en het uiteindelijke resultaat wat je in je bestand krijgt.

Ik geef als voorbeeld een kleine polygoon op van het gebied waar ik in geïnteresseerd ben. Het resultaat is echter een bestand waarbij ik een complete tegel krijg. Op basis van de interface zou je verwachten dat je ongeveer het gebied krijgt rondom de opgegeven polygoon.
Zie onderstaande afbeelding voor de opgegeven polygoon en het resultaat wat je krijgt

De vraag die ik heb is of dit “by design” is en correct werkt of dat het hier een bug betreft. Kortom zou PDOK BGT downloadfunctie een geografische filtering moeten uitvoeren op het bestand of is de opgegeven polygoon enkel een selectiemechanisme voor het bepalen van welke tegels er gedownload moeten worden.

Dit is ‘by design’. Op basis van de opgegeven polygoon wordt een lijst van van tegels gemaakt die vervolgens worden opgehaald, ontdubbeld en gezipt. Hoewel het clippen van features tegen de opgegeven polygoon technisch gezien mogelijk is doen we dat op dit moment niet.

Helder. Dan loont het om in onze eigen software hier een voorziening voor te maken.

Mocht het ooit wel gaan gebeuren, laat het hier dan even weten :slight_smile:

Dan hoeft de check niet nog een keer in de eigen software gebeuren.

Bij het ontwikkelen van de downloadservice hebben we het hier wel over gehad. Ons idee destijds was dat het er vooral om gaat dat er gegevens beschikbaar zijn voor het opgegeven intressegebied. Een overshoot leek ons hier geen probleem. Mochten wij dit mis hebben dan horen wij dit natuurlijk graag. Op dit moment zijn er geen concrete plannen om de gegevens te gaan clippen tegen de opgegeven polygoon.

Persoonlijk heb ik er geen belang bij omdat we hier zelf al in voorzien :slight_smile: maar als jullie het wel gaan implementeren dan zou het dubbelop zijn. Vandaar mijn vraag om het dan even te melden :slight_smile:

Met name voor strokenbronhouders (zoals de provincie) is het heel erg handig als er wel een filtering op de data zou zitten. Wij hebben regelmatig kleine stukjes (van enkele objecten) nodig die wij nu telkens via bravo abonnementen opvragen. Dit zouden we het liefst via PDOK doen, zodat we niet meer de capaciteit bij BRAVO hoeven te belasten. Als het dan echter om een hele tile gaat, is het minder bruikbaar aangezien we maar een klein stukje van de tile nodig hebben in onze strook.
Hopelijk kan er toch een extra filter in gezet worden!

2 likes

De download functionaliteit bij PDOK is niet ontworpen voor het downloaden van enkele objecten. Voor selectie van enkele objecten is m.i. een WFS service ( OGC API - Features (WFS3.0) ) meer geschikt.

Klopt het dat deze werkwijze nog steeds zo is, ook bij de nieuwe productie-API?
Dus dat je een polygoon aanvraagt en alle kaartbladen gecombineerd terugkrijgt die een ruimtelijke relatie met die polygoon hebben?
Dat was ons tot nog toe niet bekend namelijk…we werkten altijd met kaartbladen-downloads

Bij voorbaat dank voor de reactie!

Ja ook de nieuwe productie API zet de polygoon om in “tegels”. In de FAQ (BGT-FAQ - PDOK) op de PDOK website is hier meer over te vinden.