Opvragen geokaart vanuit DSO RTR op locatie code nl.imow-pv22.gebiedengroep.003000000000000000000250

In RTR zit er aan de activiteit soms een locatie code met daarin de informatie van het gebied.
een voorbeeld van zo’n code is stiltegebied
nl.imow-pv22.gebiedengroep.003000000000000000000250

Deze code kan ik ook terugvinden in het powerbi dashboard van DSO onder locaties.

Nu wil ik graag vanuit deze code de kaart kunnen zien die erin hangt.
maar zowel bij nationaalgeoregister of pdok kan ik deze code niet terugherleiden.

Weet iemand de route vanuit deze code naar de juiste kaarten en of in welke database deze koppelingen worden bijgehouden naar andere informatieservices ?

Beste Arthur,

Rechtstreeks vanuit de identificatie van de gebiedengroep (in je voorbeeld nl.imow-pv22.gebiedengroep.003000000000000000000250) de verbeelding van deze locatiegroep tonen, is niet mogelijk. Maar gelukkig zijn er meerdere manieren om het wel voor elkaar te krijgen. Ik geef je de meest eenvoudige.

Stap 1: vraag een API-key aan voor het gebruik van de DSO-LV api’s op aandeslagmetdeomgevingswet.nl.

Stap 2: raak vertrouwd met het gebruik van de DSO-LV api’s door de informatie op het ontwikkelaarsportaal te lezen.

Stap 3: Ga (via het ontwikkelaarsportaal) naar de Presenteren V7 API. Deze API ontsluit informatie uit omgevingsdocumenten, waaronder de locaties. Waar je naar op zoek bent zijn de individuele gebieden waaruit deze gebiedengroep bestaat. Deze kun je opvragen met onderstaande call.

…/api/presenteren/v7/locaties/nl.imow-pv22.gebiedengroep.003000000000000000000250

Stap 4: Ga (via het ontwikkelaarsportaal) naar de Downloaden V1 API. Deze API biedt je de mogelijkheid om een geopackage van een set van locaties op te vragen. Wanneer je de individuele locatie-identificaties (dus niet de groep) in de body van je request meegeeft, krijg je een verzoekidentificatie terug. Daarmee kun je vervolgens het .gpkg bestand downloaden.

Stap 5: Importeer het .gpkg bestand in de geo-applicatie van je voorkeur en bekijk, in dit geval, de locaties van de stiltegebieden in Drenthe.

Ik begrijp dat mijn verhaal heel hoog-over is, maar hopelijk helpt het je op weg.

Groet,

Harry van den Berk

1 like

Beste Harry,

dank voor je uitgebreide toelichting, en ik ga ermee aan de slag.
Ik heb de API keys paar dagen geleden al aangevraagd maar nog geen reactie ontvangen dus ben nog in afwachting.

Het viel me wel op dat ik dus via omgevingswet met regels op de kaart zoeken dat ik wel direct kan doorklikken naar een kaart Stiltegebied | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen (officielebekendmakingen.nl) en daarmee bv alle stiltegebieden zien.

de sleutel bevat ook dezelfde elementen pv22 voor provincie 30 (denk prod omgeving aangezien 15 pre is) en 250 voor stiltegebied maar is alleen anders opgebouwd.

Ik ga ermee aan de slag maar hoop dat ik de route nog wat kan inkorten :slight_smile:

Dag Arthur,

Kun je iets meer toelichting geven wat je hiermee bedoelt?
Wil je de kaart bekijken in de viewer Regels op de Kaart van het Omgevingsloket. Of in een eigen webapplicatie? Of in een GIS pakket?

Hoi Bart,

ik heb er nog geen toepassing voor over het hoe en waar precies. Ik probeer het eerst op technisch en data niveau het in kaart te brengen hoe alles aan elkaar hangt en ik de verbinding kan leggen met de sleutel die ik vanuit DSO heb met de kaarten die er zijn.