PDOK BAG RESTful API 1.1.0 en de BAG 2.0

Beste Lezer,

Mijn vraag gaat over in hoeverre de PDOK BAG RESTful API 1.1.0 verandert met de overgang op de BAG 2.0.

  • Gaan er bijvoorbeeld schema wijzigingen plaatsvinden?
  • Is de PDOK BAG RESTful API 1.1.0 nog actueel en juist?
  • Komen alle wijzigingen/aanpassingen die doorgevoerd worden met de invoering van BAG 2.0 ook in de PDOK BAG RESTful API 1.1.0?

Ik kon veel informatie vinden over de overgang van BAG 1.0 naar BAG 2.0 maar niet wat het effect is op de PDOK BAG RESTful API 1.1.0. Vandaar mijn vraag. (of is er geen effect dat kan natuurlijk ook ;)) Alvast dank voor een reactie.

Goedendag,
De wijzigingen vanwege de overgang naar BAG 2.0 zijn dusdanig dat de gegevens niet uit te leveren zijn met de bestaande BAG (1.0) producten. Daarom worden alle producten vervangen voor nieuwe BAG 2.0 producten, ook de API’s.

Voor wat betreft de RestJson API is de BAG API Individuele Bevragingen ontwikkeld. Een groot aantal endpoints is inmiddels beschikbaar.
Op githubpagina (GitHub - lvbag/BAG-API: Welkom op het platform waar de technische documentatie over de BAG API Individuele Bevragingen gepubliceerd wordt.) staan de specificaties, de productmatrix met de geplande functionaliteiten, releasenotes etc.

Informatie over de wijziging vanwege BAG 2.0 in het algemeen kunt u vinden op de kadasterpagina: https://www.kadaster.nl/zakelijk/registraties/basisregistraties/bag/bag-2.0-producten/bag-2.0-wat-is-er-veranderd

Met vriendelijke groet,
Nicole Kortooms

Beste Nicole Kortooms,

Dank voor het heldere antwoord. Een vervolg vraag van mij:

  • In de PDOK BAG RESTful API bestaat de mogelijkheid om een specifieke polygoon geometrie op te vragen (POST). Is of komt deze functionaliteit ook in de BAG 2.0 producten (op PDOK)?
  • Komt er op PDOK.nl een andere versie van de BAG RESTful API 1.1.0? Waar kan ik hierover informatie vinden?

De BAG API Individuele Bevragingen zal de mogelijkheid bevatten om via een post een puntgeometrie op te geven om de woonplaats, ligplaats, standplaats of pand op dat punt te bevragen. Hierbij is het mogelijk om alleen ‘huidige’ (actueel zonder eindstatus) objecten te bevragen.

De huidige PDOK BAG API wordt uitgefaseerd en vervangen door de BAG API Individuele Bevragingen.