PDOK kaart gebruiken in native app (iOS/Android)

We komen graag in contact met iemand die inhoudelijk mee kan denken bij het volgende:

Voor de ontwikkeling van een (ver)nieuw(d)e app voor burgers willen we gebruik maken van PDOK in plaats van de native kaart services. Zelf heb ik geen verstand van Android en iOS app ontwikkeling, maar breng ons team graag in contact met iemand die ervaring heeft met het integreren van PDOK kaartmateriaal in een native app (iOS, Android), niet web based.

De use case “app haalt zelf kaartje op”

De gebruik installeert de app en op onze backend services kunnen wij daarna deze installatie bereiken met een notification (broad cast, niet toestel of individu gericht).
Het door de app op het toestel wordt dit bericht ontvangen en uitgelezen. In het bericht staat een locatieaanduiding. In de app kan de gebruiker zijn eigen locaties opgeven (locaties waar interesse in is, maar ook de actuele locatie op basis van de GPS functie).
Het doel is nu om een kaartje te laten zien met een pin op de meldingslocatie en een straal eromheen, maar alleen voor de locaties die in de buurt zijn van de door de gebruiker in de app opgegeven locaties (of zijn actuele GPS locatie).

Hartelijk dank

Frank

Hoi @fvdlaar, ik neem aan dat je in de app een achtergrondkaart zoals de BRT-Achtergrondkaart wil tonen? Deze kaart wordt door ons ontsloten middels het WMTS protocol. Gezien ik zelf geen kennis heb van native app ontwikkeling heb ik even snel gezocht op het web. Hierbij kwam ik het volgende git repo tegen van onze Zweedse collega’s met code voorbeelden van hoe WMTS te integreren (native) in iOS en Android:

2 likes

Ik heb osmdroid gebruikt in een (Android) app, werkt prima, ook met alle PDOK data.
Zou goed geschikt zijn voor zoiets. iOs weet ik niet of 't daar op werkt (blijf ik ver bij vandaan :grin:)

@antonbakker : hmm da’s een interessante! Ga ik eens mee spelen…

1 like

Hallo @fvdlaar, wellicht is Cogo Collect (iOS, Android) interessant voor jouw use case. De kaarten van PDOK kunnen worden gebruikt als ondergrond. Mutaties lopen via WFS-T.

https://cogocollect.nl

Disclaimer: ik ben de maker van de app, er zijn vast ook andere apps of sdk’s (bijv. de mapbox sdk) die interessant kunnen zijn.

1 like

Kijk ook eens naar Mapit : https://spatial.mapitgis.com/ (Android)