PDOK viewer mac

kaartlagen zijn op de PDOK viewer (https://www.pdok.nl/viewer/) niet allemaal op een Mac te zien. Hoe kan dat? Moet ik extra plugins installeren om op de website kaartlagen te zien?

Wat bedoelt u precies met “niet allemaal op een Mac te zien”
? In welke browsre heeft u het geprobeerd?
Ik heb net getest in zowel Safari, Chrome als FireFox op een Mac (met OSX Mojave) en zie 5 basislagen en 107 datalagen. Is dat minder dan ik moet verwachten
?

Ik heb het zowel met Chrome als Safari geprobeerd.

De 5 basislagen en de 107 kaartlagen ‘zie’ ik wel, in de zin dat ze selecteerbaar zijn.

Even als voorbeeld om mijn punt te concretiseren:

  • Als ik een vinkje zet bij de kaartlaag ‘bestuurlijke grenzen’, optie ‘gemeenten’, zie ik netjes de kaartlaag van de gemeentegrenzen geprojecteerd op de basislaag. Dit werkt correct.
  • Als ik een vinkje zet bij de kaartlaag ‘Stedelijk water (riolering)’, optie ‘beheergegevens gebied’ en/of ‘beheergegevens put’, dan wordt die kaartlaag NIET op de basiskaart geprojecteerd. Ik weet zeker dat ik een gebied bekijk dat die data zou moeten bevatten. Op een windows machine werk het wel.

Ah, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met de functionaliteit in de viewer dat gedetaileerde lagen pas getoond woren als je ingezoomd bent tot een bepaald niveau


Dat is niet het geval hier. Ik ben voldoende ver ingezoomd.

Hmmm, dat is raadselachtig. Als ik dit probeer (MacOSX Mojave 10.14.6, Safari 13.1) werkt het prima (zie screenshot). Ook in Firefox (75.0) en Chrome ( 81.0.4044.113 ) trouwens


Hopenlijk lezen de ontwikkelaars ook mee, die willen dan welleicht meer weten van uw specifieke installatie.

Er wordt zeker mee gelezen :slight_smile: . Ik heb even gekeken of er op de locatie en zoomniveau van de screenshot een kaartbeeld te verwachten is en dat is inderdaad het geval.

@woutervriel het zou inderdaad helpen als je meer informatie kan geven over je installatie (zowel Browser als OS versie). Ik ben ook wel benieuwd of het probleem zich ook voordoet in Firefox op jou Mac.

@antonbakker

Geen van onderstaande drie browsers gaf het gewenste resultaat

OS versie: Mac Catalina 10.15.4.
Chrome: 81.0.4044.113
Safari: 13.1
Firefox: 75.0

@woutervriel ik heb het vermoeden dat de oorzaak ligt bij hoe de PDOK WMS services zijn geconfigureerd icm met de viewer. WMS requesten waarvan de afmetingen in de lengte of in de hoogte groter zijn dan 4000 pixels geven geen plaatje terug maar een foutmelding. De PDOK viewer slikt deze foutmeldingen zonder iets aan de gebruiker te laten weten. Dat je de achtergrondkaart wel te zien krijgt komt omdat deze gebruik maakt van een WMTS service waarin de kaarten zijn opgeknipt in tegels van 256X256 pixels.

Kortom ik denk dat je Windows machine geen 4K/retina display heeft en je Mac machine wel.

Kan je om deze hypothese te toetsen de volgende stappen uitvoeren op je Mac (instructies aan de hand van Firefox Nederlandstalig op Windows, maar zou hetzelfde moeten werken op Mac):

  1. Open Firefox menu “Webontwikkelaar” > “Responsive Design-Modus”

  1. Selecteer “iPad” van de dropdown lijst met devices en refresh de pagina

  1. Selecteer de lagen van stedelijk afvalwater, deze zouden nu zichtbaar moeten zijn

@antonbakker Via jouw gevolgde recept kan ik inderdaad de gegevens op de kaart krijgen. Dat werkt dus. Is het nu simpelweg een kwestie van accepteren, of kunnen we een update verwachten?

@woutervriel Top, de diagnose is gesteld! We gaan dit probleem zeker oplossen. We zijn nu bezig met het bepalen van de gewenste oplossingsrichting. Een precieze datum kan ik nu niet noemen, aangezien dat afhangt van de gekozen oplossingsrichting. Maar ik verwacht dat dit binnen Q2 wel opgelost moet zijn. Ik houd je hier op de hoogte van de voortgang.

1 like