PDOK Windows 10 viewer

Onderstaande vraag heeft een vergelijkbare inhoud met de “PDOK mac viewer” vraag van april 2020, maar kon daar geen oplossing uit halen. Andere topics kwamen niet in de buurt.

Via de door mij meest gebruikte webbrowers in Windows 10 professional; Google Chrome en Microsoft Edge kan ik diverse actieve lagen in de PDOK viewer niet op het scherm krijgen. De genoemde programma’s zijn voorzien van de laatste updates.
Dit lukt wel in Windows 10 wanneer ik de PDOK viewer in de Tor Browser opstart. Of op een Apple Ipad.
In mijn geval gaat het nu specifiek om Drone-no-fly zones welke niet op het scherm verschijnen, maar bv Natura 2000 zones werkt wel.
Doe ik wat verkeerd of staat er een instelling niet goed?

Het klinkt of bepaalde url’s uitgesloten zijn vanwege een policy. Met een Tor Browser kun je dat omzeilen, vandaar dat je verschil kan hebben.

Het kan ook met snelheid te maken hebben. Is er iets ingesteld waarbij een vertraging als een time-out wordt gezien? Als ik de PDOK viewer open en de Dron no-fly zones bekijk, dan heeft die databron 1 tot 3 seconden nodig om te laden. Als bij jou bijvoorbeeld is ingesteld dat 0.5 seconde wordt gekeken en dan een time-out op laat treden dan krijg je ook niets te zien.

Kan het natuurlijk niet met zekerheid zeggen wat het probleem is :slight_smile:

Dank voor het antwoord. Met de tips ga ik wat doen. Ik heb nog even gedacht dat mijn virusscanner (Bitdefender) wellicht iets blokkeerde, maar daar lijkt het niet op.

Wonderbaarlijk liet Google Chrome eerder op de avond één maal even de betreffende zones zien, maar blijkbaar toeval, kon het niet meer reproduceren en had geen specifieke wijzigingen doorgevoerd. Wel was dat nadat ik eerder de Tor browser voor dat doel had gestart.

Nog geen idee waar ik een mogelijke time-out instelling moet zoeken, maar dat ga ik uitzoeken. Tips uiteraard welkom.

Zowel in Firefox als in Chrome kun je het ontwikkelaars-scherm openen met een druk op F12. Met name de Console en de Network tabs zijn in dit geval zeer interessant, want daar kun je de specifieke requests in zien die de viewer doet. En daaruit zou je dus ook moeten kunnen afleiden waarom het niet goed gaat.

1 like

Net nog even getest, op mijn Windows 10 laptop: Zowel in Firefox, Edge als Chrome werken F12, dus dat is zeker iets waar ik naar zou kijken. Verder hebben geen van de drie op mijn laptop moeite met WMS-lagen in de PDOK Viewer (https://www.pdok.nl/viewer/). Het lijkt dus niet aan de server-zijde te liggen voor zover ik kan zien. Ik zie bij de WMS’sen wel een wat langere TTFB (ongeveer 3 tot 4 keer langer dan bij de WMTS’sen), maar niets schokkends: bij mij allemaal nog microseconds. Bovendien is dat volledig volgens verwachting, een WMS is nou eenmaal trager dan een WMTS omdat het plaatje on-the-fly gegenereerd word, terwijl het bij een WMTS klaarstaat.