Perceel geometrie is een punt

Onze gebruikers krijgen soms een error dat onze perceel geometry parser gecrashed is. Na een kleine zoektocht ontdekte ik dat heel soms de geometrie van een perceel een punt is in plaats van een polygon. Bijvoorbeeld deze request:

curl 'https://geodata.nationaalgeoregister.nl/locatieserver/v3/free?fq=identificatie:JVD00-B-3341&fl=geometrie_ll,centroide_ll,kadastrale_gemeentenaam' 

resulteert in

{
  "response":{"numFound":1,"start":0,"maxScore":1.0,"docs":[
      {
        "geometrie_ll":"POINT(4.94449 51.97275)",
        "centroide_ll":"POINT(4.94448559 51.97274655)",
        "kadastrale_gemeentenaam":"Jaarsveld"}]
  }}

Is dit een bug in het systeem of bestaan er daadwerkelijk percelen zonder omvang?

Ik heb het perceel ook even op kadastralekaart.nl opgezocht: KadastraleKaart.com - De gratis online kadasterkaart

En het gekke is dat zij wel een omtrek weten te tekenen, maar als ik in de network tab hun requests inspecteer dan zie ik dezelfde responses als ik krijg, dus nu snap ik niet helemaal hoe het hun dan wel lukt om een polygon te tekenen.

Is er een betere bron dan deze service voor het verkrijgen van de perceel polygon?

Alvast bedankt!

1 like

Beste Tinco,

De geometrie in de locatieserver is bedoeld om de locatie van een feature (in dit geval perceel) aan te geven en eventueel te highlighten. Daartoe worden geometrieƫn versimpeld. Wanneer het een feature met een kleine geometrie betreft, wordt deze versimpeld tot een punt. Als je het exacte polygon wilt hebben, dan raad ik aan om de WFS van de kadastralekaartv4 (kadastralegrens) te gebruiken.

Dankjewel @hulstg! dat is heel goed om te weten, we hebben het exacte perceel nodig, dus het zou kunnen dat andere percelen niet accuraat waren en we dat nooit hebben gemerktā€¦ tijd voor nog meer onderzoek :slight_smile: