Probleem bij polygoniseren AHN3 bestand - Waardes afgerond

Hallo beste mensen, ik loop vast met QGIS…

Ik heb een kaartblad van het AHN3 (0,5m raster DTM) gedownload. Deze geeft de hoogte van het maaiveld weer in meters +/- NAP, in 4 cijfers achter de komma. Deze heb ik met ‘polygoniseren’ (raster naar vector) geconverteerd naar een shapefile. Echter, in de attributentabel zijn de cijfers achter de komma niet meegenomen: De getallen zijn afgerond naar gehele meters.

Kan iemand me helpen de originele weergave van 4 cijfers achter de komma in het vector-bestand te krijgen?

Bij voorbaat dank!

Paul

De functie polygoniseren is bedoeld om uit een raster vlakken te genereren van pixels met dezelfde waarden. Als je dat met decimale getallen zou doen krijg je (bijna) alleen maar vierkante polygoontjes voor elke pixel.

Als je dat toch wil kun je het algoritme ‘Raster Pixels naar Polygonen’ gebruiken. Je krijgt dan wel enorm veel data als je een heel AHN kaartblad doet. En de vraag is waarvoor dat bruikbaar zou kunnen zijn.

Je kunt ook je AHN met bijvoorbeeld 10 vermenigvuldigen om hoogtewaarden in decimeters te krijgen. Die kun je dan polygoniseren (en later weer delen door 10 om weer meters te krijgen).

Je kunt misschien AHN brondata (punt waarde mét ‘achter de comma’) direct vectorisen. Veel gangbare CAD software kan dat.

Dank aan jullie beiden!

Ik was inderdaad al zo ver om niet het gehele kaartblad van AHN te nemen. Ik ga in ieder geval de optie van Halam verder onderzoeken, ik heb de puntenwolk al gedownload. Ik ga er vanuit dat ik met die puntenwolk ook de vermenigvuldiging met 10 kan doorvoeren. De optie om het algoritme ‘raster pixels naar polygonen’ te gebruiken zag ik niet terugkomen in de opties voor rasterbewerkingen. Wellicht heb ik er overheen gekeken.

De vraag waarvoor het bruikbaar is: Om het maaiveld van een bepaald gebied op de centimeter (of decimeter) nauwkeurig te kunnen inmeten.

Dit filmpje laat zien hoe je xyz haalt uit een geotiff. De puntenwolk zou ik niet gebruiken. Dat is de uitgefilterde data. Alles behalve het maaiveld…