QGIS 3.34 en RuimtelijkePlannen 3.5.2: QGis crasht

Ik heb een volledig nieuwe installatie en QGIS en Ruimtelijkeplannen vers geïnstalleerd.
In principe gaat alles goed totdat ik een BP wil inladen. De zoekfunctie naar een bestemmingsplan/plannen op een bepaalde locatie werkt.
Selecteer ik het bestemmingsplan om te laden in QGIS dan gebeurt het volgende:
verschillende lagen worden geladen (BP-gebied, Figuur, Lettertekenaanduiding, …, Dubbelbestemming en dan als de laag “app:Enkelbestemming” wordt geladen gaat QGIS op de hobbel en geeft Windows aan “App not responding” . Ik hoor wel dat de harde schijf actief is maar er gebeurt verder niks meer.
Op een oude PC doet de combi hett wel, heb net een andere machine gebruikt voor installatie van een schone QGIS en Ruimtelijkeplannen en daar gebeurt precies hetzelfde: vastlopen.
Wie weeet een oplossing?

Hmmm… dat is lastig troubleshooten. Zelf gelijk even gekeken (3.34.3 met RP 3.5.2) op Windows en ik heb het wel normaal functionerend. Dus op zich is het geen onwerkbare combi…
Je geeft aan dat je een nieuwe installatie hebt, maar toch even de vraag: heb je al geprobeerd een nieuw profiel aan te maken? Het kan zijn dat er nog “iets” is blijven hangen in je bestaande profiel (dat gaat mee van een oude naar nieuwe versie). Zit onder Settings > User Profiles > New Profile. Een nieuw profiel is ook echt alsof je QGIS weer helemaal nieuw uit de doos haalt, dus al je geïnstalleerde plugins e.d. mag je dan ook weer opnieuw aangeven. Maar dat lost vaak wel dit soort rare problemen op…

Allereerst; dank voor je antwoord.

Terug naar het probleem: ik heb een volledig nieuwe PC. De installatie die ik ter controle op een andere machine heb gedaan was ook vers. Op mijn oude PC werkt het wel gewoon, dus: ja de combi werkt.En nee: ik had nog geen profiel dus er kon ook niks blijven hangen.


nu ook Hardware accelerated GPU rendering af

Ik ga eens kijken om vanaf 3.28 (LTR) via oude versie te kijken of ik dan wel een werkende combi krijg. Ik vermoed dat Python toch op de achtergrond instellingen doet die in latere versie achterwege blijven.


net alles gedeïnstalleerd. Caches schoongemaakt. QGis 3.28 geinstalleerd. Run. Geen probleem. RP3.2.2 plugin geïnstalleerd. Run:

An error has occurred while executing Python code:

json.decoder.JSONDecodeError: Expecting value: line 1 column 1 (char 0)

Traceback (most recent call last):
File “C:\Users/User/AppData/Roaming/QGIS/QGIS3\profiles\default/python/plugins\RuimtelijkePlannen\ruimtelijke_plannen.py”, line 102, in canvasReleaseEvent
self.callback(e)
File “C:\Users/User/AppData/Roaming/QGIS/QGIS3\profiles\default/python/plugins\RuimtelijkePlannen\ruimtelijke_plannen.py”, line 448, in getRPplannenByPoint
self.rp = json.loads(content.decode(“utf-8”))
File “C:\PROGRA~1\QGIS 3.28.15\apps\Python39\lib\json_init_.py”, line 346, in loads
return _default_decoder.decode(s)
File “C:\PROGRA~1\QGIS 3.28.15\apps\Python39\lib\json\decoder.py”, line 337, in decode
obj, end = self.raw_decode(s, idx=_w(s, 0).end())
File “C:\PROGRA~1\QGIS 3.28.15\apps\Python39\lib\json\decoder.py”, line 355, in raw_decode
raise JSONDecodeError(“Expecting value”, s, err.value) from None
json.decoder.JSONDecodeError: Expecting value: line 1 column 1 (char 0)

Python version: 3.9.18 (heads/master:c290dc6, Jan 14 2024, 01:36:02) [MSC v.1929 64 bit (AMD64)]
QGIS version: 3.28.15-Firenze Firenze, 252ad49ddc

Python Path:

  • C:/PROGRA~1/QGIS 3.28.15/apps/qgis-ltr/./python
  • C:/Users/User/AppData/Roaming/QGIS/QGIS3\profiles\default/python
  • C:/Users/User/AppData/Roaming/QGIS/QGIS3\profiles\default/python/plugins
  • C:/PROGRA~1/QGIS 3.28.15/apps/qgis-ltr/./python/plugins
  • C:\PROGRA~1\QGIS 3.28.15\apps\grass\grass83\etc\python
  • C:\Users\User\Documents
  • C:\Program Files\QGIS 3.28.15\bin\python39.zip
  • C:\PROGRA~1\QGIS 3.28.15\apps\Python39\DLLs
  • C:\PROGRA~1\QGIS 3.28.15\apps\Python39\lib
  • C:\Program Files\QGIS 3.28.15\bin
  • C:\PROGRA~1\QGIS 3.28.15\apps\Python39
  • C:\PROGRA~1\QGIS 3.28.15\apps\Python39\lib\site-packages
  • C:\PROGRA~1\QGIS 3.28.15\apps\Python39\lib\site-packages\win32
  • C:\PROGRA~1\QGIS 3.28.15\apps\Python39\lib\site-packages\win32\lib
  • C:\PROGRA~1\QGIS 3.28.15\apps\Python39\lib\site-packages\Pythonwin
  • C:/Users/User/AppData/Roaming/QGIS/QGIS3\profiles\default/python

Daarna update van Ruimtelijkeplannen gedaan en nu loopt het script wel door en kan ik een plek op de kaart kiezen en een BP oproepen. Maar dan: als ik dat doe wordt een laag geladen en valt QGis stil. Geen reactie. QGis not responding

Hardware?

Net hardware-accelerated GPU rendering afgezet. Geen verschil.

Ah, écht vers. Hmmm. Ik ben niet heel goed (zeg ik met enig understatement) in het lezen van de stack traces en daaruit gevolgen trekken. Dus ik moet hier nu ook even passen. Mogelijk dat iemand anders hierin wél ziet waar het probleem kan zitten?
Groet,
Erik.

Het zou wel eens een encoding probleem kunnen zijn.

Zou je de windows environment variable PYTHONUTF8=1 kunnen zetten voor het opstarten van QGIS?

1 like

Gezet via Options- variables en zichtbaar onder 'options->sytem->current environment variables. Maar dat biedt geen oplossing

Maar dank voor het meedenken.

Verder getuddelt met het probleem: nadat ik via het knopje RP een BP kan kiezen in het daarop volgende dialoogvenster, dan wordt het BP geladen en zie ik de lagen app: Bestemmingsplangebied tot en met app: Dubbelbestemming inladen en heel kort flitst de laag app:Enkelbestemming op met de legenda om vervolgens weer in te klappen en dan gaat de zandloper (hoe heet dat blauwe draaiende rondje tegenwoordig?) draaien.

Ook opvallend: perceelsgrenzen v4 (WFS) leidt vaak tot hangs en het wijzigen van de laag pand (WFS) duurt ook eindeloos. Ik vermoed toch iets met de rendering/CPU/GPU

Is het geen netwerk dingetje? Alle problemen die je tot nu toe beschrijft gaan over WFS (die gebruikt de RP plugin ook).

Goeie tip. Ik heb dat aspect bekeken. Firewall (even) afgezet en netwerkactiviteit gemonitord. Het probleem blijft.
Ondertussen ge-update naar3.36.0. Ook dat maakt geen verschil. Ik denk dat we dit aspect kunnen afschrijven als oorzaak.

Het is ook verstandig om over te stappen naar v5, want per 2 april zal v4 niet meer beschikbaar zijn. Zie ook deze post.

Verder is het enige wat ik je kan aanraden eens met de Logboekmeldingen- en Gereedschappen voor debuggen/ontwikkeling te kijken of je daar iets in ziet. Het zou eventueel ook nog te maken kunnen hebben met het mime-type waarmee de informatie word geserveerd, dat lijkt veranderd te zijn. Ik weet niet hoe gevoelig die plugin daarvoor is.

Dank, ik was idd al overgestapt op v5

1 like

Weer een stap verder:
Script in de Python-console uitgevoerd waardoor ik de evt fouten kan wegschrijven naar een bestand. (

from qgis.core import QgsApplication

filename = 'temp/qgis.log'

def write_log_message(message, tag, level):
    with open(filename, 'a') as logfile:
        logfile.write('{tag}({level}): {message}'.format(tag=tag, level=level, message=message))

QgsApplication.messageLog().messageReceived.connect(write_log_message)

Uitgebreide logfile in de temp met daarin de meest belangwekkende meldingen in de laatste regel:

Adding plan with IDN "NL.IMRO.1970.BpDkRegiostadRp-VG01" and plantype "bestemmingsplan"(1): HTTP fetch . failed with error Protocol "" is unknown(1): HTTP fetch . failed with error Protocol "" is unknown(1): HTTP fetch . failed with error Protocol "" is unknown(1): HTTP fetch . failed with error Protocol "" is unknown

Lijkt er op dat er aan de kant van RuimtelijkePlannen.nl iets is veranderd waardoor de plugin ruimtelijkeplannen crasht…

en met de nieuwste versie van QGIS (3.34.1) wordt het allemaal niet vrolijker: QGIS meldt dat de laag Enkelbestemming ongeldig is.

Het aftappunt wordt juli uit de lucht gehaald. Dat betekent gelijk “end of life” voor de plugin.

Gezien de grote inspanning die ik moet doen voor het fixen van dit probleem (windows machine inrichten met de juiste versie van QGIS voor ik daadwerkelijk iets kand doen), en de korte periode dat we van deze fix plezier zouden hebben ga ik niet investeren in het fixen van dit probleem.

Uiteraard zijn pull requests met een fix voor dit probleem wel welkom.

1 like