QGIS global settings file (.ini)

Beste allemaal,
Ik wil in QGIS in onze organisatie gebruik maken van de environment variable QGIS_GLOBAL_SETTINGS_FILE met bijbehorend pad op ons netwerk naar het .ini bestand met de global settings.
Nou werkt dit prima, maar helaas enkel als ik QGIS in een profiel open als Qgis al open is. Als ik alle Qgis vensters sluit en Qgis opnieuw opstart negeert Qgis de QGIS_GLOBAL_SETTINGS_FILE variable om onverklaarbare redenen, en neemt Qgis de inline defaults. Als ik dan van profiel verander (Qgis is dan dus al open) dan worden de global settings wel weer toegepast.
Is er iemand die hier verstand van heeft, en een idee heeft waar dit aan ligt?

alvast bedankt.
m.v.g.
Thijs de Vries

Hoi Thijs,

Even voor de volledigheid, je kent denk ik deze pagina al he:

https://qgis.de/doku.php?id=site:deployment:zentral_en

Die legt vind ik vrij goed uit hoe het zou moeten werken om QGIS in een wat grotere setting te deployen.

De logica voor het inlezen van globale en lokale settings staat hier:

Weet je zeker dat de eerste opstart van QGIS dat die dan wordt opgestart, OFWEL met de QGIS_GLOBAL_SETTINGS_FILE en het juiste pad in de environment,
OF met de optie --globalsettingsfile als je 'm via CLI opstart?

Kun je eens proberen of het wel werkt als je 'm opstart met:

qgis --globalsettingsfile <inifile>

Nog een (wild) ideetje: is misschien de ā€“ door Windows vervangen door 1 breed streepjeā€¦

En anders (even kijkende naar die code hierboven) misschien een qgis_global_settings.ini ergens neerzetten op wat Qt blijkbaar QStandardPaths noemt?? Zie QStandardPaths Class | Qt Core 5.15.13

Normaal kun je in Settings/Options System-tabje ook zien wat de ā€˜huidige systeem varsā€™ zijnā€¦ en om eerlijk te zijn zie ik QGIS_GLOBAL_SETTINGS_FILE daar ook niet verschijnen als ik 'm zet in mijn terminalā€¦

Laat ajb even weten of het wel/niet lukt, anders moet ik dit eens gaan debuggenā€¦

2 likes

Super bedankt Richard! Die pagina kende ik niet.
Dank ook voor alle uitleg, wordt heel erg gewaardeerd.
Ik ga hier ergens volgende week induiken en laat het je weten of het me is gelukt.