Qgis punten kwijt. OGR error

Goedendag,

Gisteren was ik bezig in een project file met diverse kaartenlagen. In die kaart staan ook punten en die moeten nauwkeuriger gepositioneerd worden. Nu was ik daar mee bezig en toen kreeg ik een foutmelding. Na de foutmelding stonden alle punten weer op de oude plek(lees: plek dat de file laatst opgeslagen was)

2020-12-22T15:41:46 CRITICAL Layer Hoogwerf en schiekamp. Hoogwerf_en_schiekamp : OGR error setting feature 498:

Is er iemand die weet wat de oorzaak van deze melding zou kunnen zijn?

Hallo allemaal,

Een kleine update. Ik heb geprobeerd om de foutmelding te simuleren. Dat is me nog niet gelukt. Waar ik wel achter ben, toegevoegde punten wel worden opgeslagen. Echter als ik bestaande punt edit… dan wordt de edit niet opgeslagen na save.

Ik heb de/een remedie gevonden. Na het opslaan van de puntenfile als een ESRI Shapefile blijven de edits van punten ook behouden. Kan iemand uitleggen hoe dat kan? Ik blijf het vreemd vinden dat ik dit probleem eerder namelijk niet had.

Waar sla je je laag in op? Is dat ook een Shape file?

Hallo Anton,

Ik sla de file op in een Project bestand van QGIS. De extensie is punt gqz.
Of Is dat niet wat je bedoelt?

Dat is het project maar daar kun je geen punten in opslaan. Als je punten plaatst dan komen ze in een layer die of tijdelijk is en niet wordt opgeslagen of je slaat die layer op in een databestand zoals geopackage of Shape.

Hallo Anton en andere lezers.

Eerst als een LIBKML(tijdelijke file?). Nu sla ik de laag op als een ESRI Shapefile.
Als ESRI Shapefile behoudt de laag wel de edits van de punten bij het opslaan van de .gqz file.

Wat dat betreft is m’n vraag beantwoord.

Het is wel oppassen, je bent zo een hoop werk kwijt zonder enige waarschuwing vanuit Qgis. Ik heb voor de zekerheid de autosaver plugin geïnstalleerd.