Hopelijk hebben jullie nog geen genoeg van me, maar:
De relatie openbareruimte-woonplaats is nu 1 op 1, zoals bekend, via openbareruimte.woonplaatsref → woonplaats.identificatie.
nummeraanduiding heeft, zoals bekend, een kolom openbareruimteref->openbareruimte.identificatie.
Afgezien van historische gevallen, dus even uitgaand van een selectie waarbij in iedere tabel de kolom identificatie uniek is, lijkt deze verwijzingsystematiek een probleem bij openbareruimtes die gemeenschappelijk zijn aan (doorlopen in) meer dan 1 woonplaats.
Dit punt zag ik pas bij bestudering van het geotoko bagnlextract bagv2 schema (Just van den Broecke, BAG-V2 Extract — NLExtract 1.4.0 documentation); ik had het niet eerder zelf bedacht, tot mijn schande, hoewel ik wel last had van onjuiste woonplaatsen per adres. Dat wijtte ik uitsluitend aan geometrie aanpassingen zonder overeenkomstige aanpassingen van woonplaatsref in de openbareruimte tabel.
In JvdB is in tabel nummeraanduiding een kolom ‘gerelateerdewoonplaats’ opgenomen om dit probleem aan te pakken. (in inspire zou dat woonplaatsref in nummeraanduiding kunnen zijn).
Mijn vragen:
- is het juist om (in atom feed/inspire) woonplaats 1 op 1 aan openbareruimte te koppelen?
m.a.w. zou deze ref niet een array moeten zijn, vgl pandref in verblijfsobject? - praktisch: moeten we (voorlopig) de extra kolom woonplaatsref in nummeraanduiding zien als een
verrijking, die desgewenst zelf aangebracht (of aangekocht) moet worden, of kan dit opgenomen
worden in inspire, al dan niet ten koste van de relatie tussen openbareruimte en woonplaats?
Edit:
Ik ben wat op zoek gegaan en heb gevonden dat er een (goede) samenhang wordt bereikt/nagestreefd tussen (gesplitste) wegen/openbareruimtes en woonplaatsen:
- De samenstelling van de openbareruimte identificatie heeft zowel gemeente code als woonplaatscode in zich
- Er is sprake van geometrische/geografische splitsing in de NWB overeenkomstig openbareruimtes in de BAG. De NWB bevat ook de openbareruimte identificaties (voor wegen) en de splitsing is op de grens, hoewel niet altijd even precies, zoals hier te zien (hier zonder consequenties voor adressen, overigens, bag_orl is de bag identificatie):
Situatie gekozen omdat: getoonde woonplaatsen in 1 gemeente vallen (Apeldoorn) en vanwege bekendheid met de situatie ter plaatse.
Mijn conclusie, voorlopig: er is geen sprake van een ontwerp fout, maar wel van een kwetsbare samenhang die vraagt om monitoring, net als andere (min of meer) redundante attributen, zoals toekenning van (het attribuut) woonplaats vs geografische ligging (in een woonplaats).
Mogelijk is dit op te vangen en al (deels) opgevangen het NWB proces; zo ver reikt mijn kennis niet.