Sortering resultaten met vaste volgorde op type is niet wenselijk

Momenteel worden de resultaten met een vaste volgorde op type gesorteerd: gemeente, woonplaats, postcode, weg, adres en per type op score.
Als vanuit de invoer duidelijk is dat je op adres zoekt (straatnaam + huisnummer) dan zie je toch eerst de matches op gemeente, postcode en weg. Als je een veelvoorkomende straatnaam gebruikt dan zie je eerst vele straatnamen (type:weg) uit vele plaatsen i.p.v. adressen (type:adres).

Dit zou je kunnen oplossen door “type:adres” aan de query toe te voegen als filter. Probleem is echter dat de gebruiker met 1 zoekveld zoekt waarin de ene keer alleen straatnaam (type:weg) wordt ingevuld en de andere keer straatnaam+huisnummer (type:adres). Als ik altijd “type:adres” zou toevoegen dan krijg ik nooit meer “type:weg” terug.

Ik verwacht van de locatieserver dat de sortering altijd op basis van een score wordt gedaan ongeacht type en niet in een vaste volgorde wat betreft type.

@rli: bedankt voor je reactie. De code en configuratie van Locatieserver is overgenomen van de Politie, waar deze volgorde gewenst was. Dat betekent niet per sé dat dit in andere situaties de voorkeur heeft.

Hoe kijken anderen hier tegenaan? Wat is een goede volgorde? In Solr, de onderliggende engine, is veel in te stellen, ook d.m.v. boosting. Input op dit vlak is van harte welkom.