Up-to-date data van rivieren, meren, kustlijnen en vaarwegen binnen BBOX (RD-coördinaten)

Beste Geoforum-leden,

Ik kwam onlangs een oudere vraag tegen op het forum met betrekking tot het verkrijgen van gegevens over rivieren, meren, sloten en kustlijnen in Nederland (zie de originele post: Needed: data of rivers, lakes, coast line for The Netherlands). Helaas zijn de links en informatie in die post verouderd en werken ze niet meer.

Mijn vraag is grotendeels vergelijkbaar, maar met een aantal aanvullende wensen:

Data van waterwegen binnen een BBOX (RD-coördinaten)

Ik ben op zoek naar gegevens van alle waterwegen (rivieren, meren, kustlijnen) binnen een bepaalde BBOX, gedefinieerd met RD-coördinaten.
Het maakt niet uit of de data als lijnen of polygonen worden geleverd, zolang ze maar de volledige waterwegen binnen de opgegeven BBOX bevatten.
Vaarwegen apart gedefinieerd

Ik wil de mogelijkheid hebben om vaarwegen te onderscheiden van reguliere rivieren en meren binnen dezelfde BBOX.
Zijn er datasets beschikbaar waarin vaarwegen specifiek gemarkeerd zijn, of is er een manier om deze te filteren uit bestaande waterdata?
Up-to-date en betrouwbare bronnen

Aangezien veel links in eerdere forumdiscussies inmiddels niet meer werken, ben ik specifiek op zoek naar actuele en goed onderhouden datasets of services.
Heeft iemand recente ervaring met het verkrijgen van deze gegevens of kan iemand mij doorverwijzen naar de juiste bron of service? Alle suggesties en hulp worden enorm gewaardeerd!

Alvast bedankt!

Ik zou hier beginnen met zoeken: Nationaal georegister

@barthuijbers Hey Bart, bedankt voor je reactie en de suggestie om te kijken op het Nationaal Georegister. Ik heb de website doorlopen en diverse zoekopdrachten uitgevoerd, maar ik kom voornamelijk algemene datasets tegen die niet specifiek zijn geordend op waterwegen zoals sloten, rivieren, meren of kustlijnen.

Wat ik specifiek zoek, is een dataset die:

1. Polygonen en/of lijnen bevat van waterwegen binnen een bepaalde BBOX (gebaseerd op RD-coördinaten).
  2. Een onderscheid maakt tussen vaarwegen en niet-vaarbare waterwegen(sloten, etc), zodat ik ze apart kan filteren.

Ik heb gekeken naar datasets zoals de BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie) en de BRT-A (Basisregistratie Topografie - Achtergrond) via PDOK, maar ik zie daar geen WFS (Web Feature Service) beschikbaar die specifiek informatie over waterwegen bevat. Het kan zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien, maar ik krijg niet de indruk dat deze datasets de informatie bevatten die ik zoek.

Ook de datasets van Rijkswaterstaat en andere bronnen op PDOK heb ik onderzocht, maar die voldoen niet helemaal aan mijn wensen.

Heb jij of iemand anders misschien wat concretere tips over welke dataset ik specifiek moet hebben of hoe ik dit het beste kan aanpakken? Of misschien een voorbeeld van hoe ik in het Nationaal Georegister beter kan zoeken naar deze gegevens?

Alvast bedankt voor je hulp!

Hallo @LaylavToeren,
In de originele post waar je naar verwijst, wordt in de reactie ook naar TOP10NL verwezen. Het klopt dat de URL’s niet meer werken (nieuwe naamgevingsstrategie), maar het product heeft nog steeds dezelfde naam en is vindbaar in het NGR. Sinds eind vorig jaar is het zelfs als Open API Features beschikbaar.
Hier de link naar de productpagina op PDOK: TOP10NL API’s

2 likes

Je wensen worden niet echt duidelijk, noch wat je allemaal al bekeken hebt - dus ik weet niet of het gaat helpen, maar heb je deze twee datasets al eens goed bekeken?

https://www.pdok.nl/introductie/-/article/nationaal-wegen-bestand-nwb-vaarwegen

https://www.pdok.nl/introductie/-/article/vaarweg-netwerk-data-service-vnds

Vooral die tweede lijkt kansrijk…

2 likes

Hallo Daniel,

Bedankt voor je reactie, dit helpt zeker! Dit is precies waar ik naar op zoek was. Het is alleen nog een beetje onduidelijk hoe en wat je precies krijgt via de API. Is er ergens documentatie beschikbaar waar ik dit kan terugvinden? Ik heb al wat rondgekeken op PDOK en NGR, maar kon het niet vinden.

Alvast bedankt voor je hulp!

Groeten,
Layla