Value count of point layer in polygon, QGIS

Hoi,
Ik ben opzoek naar een functie voor specifieke telling van point values in polygons. Ik heb een hoeveelheid points die ieder in een specifieke HOOFDGROEP ingedeeld zijn (zie afbeelding) en een rechthoekig grid, ik wil graag weten per grid cel hoeveel punten er zich per HOOFDGROEP in iedere gridcel bevinden.

Heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen doen? Alvast bedankt!
Groetjes, Joost

Welke software gebruik je? Zitten je punten voor iedere hoofdgroep al in een eigen laag of nog allemaal samen in 1 laag? Zijn je gridcellen al polygonen of nog 4 losse lijnen?

Naast bovenstaande vragen die het beantwoorden van jouw vraag makkelijker maken, heb ik ook nog een paar vragen die van belang zijn voor de gewenste nauwkeurigheid.

Met welke nauwkeurigheid wil je de telling doen? Is het erg als een punt dat op een paar meter van een gridcelrand ligt in de verkeerde gridcel geteld wordt? In welk coördinatenstelsel (EPSG-code) is je rechthoekig grid? Een rechte lijn van 10 km in de ene kaartprojectie kan tot 2,5 meter krom lopen in werkelijkheid of in een andere kaartprojectie. Daarnaast kunnen er kleine oppervlakteverschillen optreden in de gridcellen die de statistieken beïnvloeden.

Zo te zien is het QGIS, maar dat is inderdaad handig om te melden. Ook handig om te melden wat je precies als input data hebt en als resultaat wil, bijvoorbeeld een extra kolom voor groepen A, B, C etc met een getal erin?

Met deze processing algoritmes kun je dit oplossen in QGIS:

  • Join attributes by location (om de polygon_id aan de punten te hangen)
  • Statistics by categories (om te groeperen op hoofdgroep+polygon_id)

Dit levert een tabelletje op.

(Persoonlijk zou ik dit trouwens liever met een SQL-query oplossen.)

Succes!

Bedankt voor jullie reacties,

Met jouw suggesties Raymond, is het me gelukt om een tabelletje te krijgen (zie eerste afbeelding)
Als laatste stap zou ik deze tabel graag teruglinken aan mijn grid tabel, maar die heeft per gridcel natuurlijk maar 1 rij (afbeelding 2), dus het lukt me niet om ze via join aan elkaar te linken. Idealiter zou ik een tabel hebben die eruit ziet zoals afbeelding 3.

Bedankt!

Ik ben toch nog wel nieuwsgierig naar het coördinatenstelsel dat je gebruikt (ik herken het niet aan de getallen in je screenshot) en wat de door jouw gewenste nauwkeurigheid is.

Lijkt mij gewoon RD, 10x10 km vakken. (Maar niet netjes afgerond op hele 10km-waarden.)

En persoonlijk vind ik het trouwens niet zo behulpzaam om, in de context van deze vraag, te beginnen over nauwkeurigheden en coördinaatstelsels.

Ik heb uiteindelijk het omzetten van de tabellen met Excel, Pivot Tabel gedaan en vervolgens terug geïmporteerd en aan de grid layer gelinkt, mocht iemand geïnteresseerd zijn.

@Jochem om je vraag te beantwoorden: Ik gebruik EPSG: 28992 - Amersfoort / RD New, alle datasets waar ik mee werk gaan nml uit van dit coördinatenstelsel. Het grid heb ik gewoon gemaakt met research tools > create grid.

In RD-projectie zijn de vervormingen erg klein (voor een vierkant van 10x10 km op land in Nederland maximaal 8 cm uitbuiging van de zijden, een oppervlaktefout van 2,2 hectare (0,02%) en een afwijking van het ware noorden van 1,2°). Dat is voor de meeste toepassingen acceptabel, maar aangezien we niet weten wat jouw toepassing is, zul je dat zelf moeten beoordelen.

Voor andere projecties zoals de populaire webmercator of plate carrée kunnen de vervormingen zo ver oplopen dat dit zelfs voor toepassingen die geen hoge nauwkeurigheid verlangen niet meer acceptabel is (zoals een oppervlaktefout van 63%). Dat ik naar het coördinatenstelsel vroeg is dus echt niet alleen vanwege mijn beroepsdeformatie;)

1 like