Vector Tiles BRT en BGT via PDOK

@fsteggink Hoi Frank zou jij hier naar kunnen kijken?

Ziet er goed uit! Leuk dat je er meteen mee aan de slag bent gegaan. Ik zal proberen wat vragen te beantwoorden.

  • Straatnamen moet nog even goed naar gekeken worden.
  • In de bgt zijn wegen polygonen. De laag infra bestaat uit lijnen. Wat zou je het liefst zien op zoom 16 en 17? Een extra laag wegen als polygonen of de top10 lijnen in infra verder meenemen?
  • Er is lod1 human-made met lod2 open en lod1 natural met lod2 open. Je zou eerst een filter kunnen doen op ["==", "lod1", "human-made"] en dan op lod2 de kleuren kunnen stijlen. Mocht dat niet voldoende zijn dan zouden we in de toekomst zand misschien als apart attribuut kunnen meenemen.
  • Ja je kan je eigen glyph sources mee geven! Je kan ze zelf maken of online zoeken. Bijvoorbeeld hier: GitHub - openmaptiles/fonts: Font glyphs for GL Styles with open fonts of maken: GitHub - mapbox/fontnik: Generates Signed Distance Field glyphsets from OpenType fonts . Mapbox heeft ze zelf ook maar dan moet je ook een Mapbox token mee geven:
    "glyphs": "mapbox://fonts/mapbox/{fontstack}/{range}.pbf"
  • Persoonlijk zou ik de lijnen uit infra verder meenemen. Middels de minzoom en maxzoom kan de gebruiker namelijk zelf bepalen tot welk zoomniveau het gegeven moet worden weergegeven en dus zo overschakelen op BGT. In de standaard uitlevering zet je deze dus t/m 15. Dit geeft meer styling vrijheid.
  • Ik zal de filtering met human-made VS natural eens wat verder uitproberen ik kreeg dit nog niet goed werkend. Momenteel wordt in de standaard uitlevering al een filter gebruikt " [">=", “z_index”, 0]". Hoe moet de filtering er dan uitzien met ["==", “lod1”, “human-made”] erbij? Hierin geldt trouwens ook: hoe meer attributen er zijn om te filteren/stylen hoe beter qua styling vrijheid. Ofwel ‘sand’ lijkt mij een prima extra optie
  • Ik ga aan de slag met de glyph sources! Dank voor de verwijzing!

Ik denk zo:

"filter": [
    "all",
    [">=", "z_index", 0],
    ["==", "lod1", "human-made"]
]

Maar heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd. De documentatie over filters: Style Specification | Mapbox GL JS | Mapbox

Succes!

Works like a charm! Dank voor de tip @NieneB .

1 like

Ik heb de vectortiles van met name de BGT-lagen met Qgis bekeken en het werkt prima. Toch een paar opmerkingen:

  • Voor layer urban zijn de panden op lod2 voor schaalniveau’s 16 en 17 geclassificeerd als main_building ipv main_buildings.
  • De tiles en daarmee de objecten overlappen, dat zal niet de bedoeling zijn.
  • Voor wat betreft de opmerking van @ingmapping mbt de hoek, als je die met -1 vermenigvuldigt komt de tekst goed te staan. Oorzaak is de definitie van de hoek, ipv X-as linksom gedefinieerd is die bij de BGT vanuit de X-as rechtsom gedefinieerd.
  • Om bijvoorbeeld bruikbare plotproducten voor de BGT te maken zijn meer attributen noodzakelijk.

Leuk om te zien dat er een aantal mensen praktisch aan de slag zijn gegaan met de Vector Tiles!

Nog een mededeling: een paar weken terug heb ik succesvol mijn GIMA MSc masterscriptie verdedigd over de Cartografische implicaties van Vector Tile technology. Ik deel hem dam ook graag hier, want het Vector Tiles project van Kadaster, Webmapper en PDOK komt er ook een paar keer in voor.

https://www.slideshare.net/slideshow/embed_code/key/1NqcDU91erWS8u

Voor vragen of een PDF in betere kwaliteit, stuur mij gerust een bericht.

4 likes

Super interessant! Heb je een beknopte(re) versie van je thesis of kun je wellicht ook de presentatie delen?

@simeon Ik heb geen beknopte(re) versie, maar ik kan de presentatie delen! https://www.slideshare.net/slideshow/embed_code/key/yrud3D0Uyp4QXp

1 like

Heeft iemand al geprobeerd om de vector tiles in Leaflet te laden?

Check http://test.geodata.nationaalgeoregister.nl/vector-viewer/leaflet/

2 likes

We zagen je verwijzing naar onze Topo RD vector basiskaart. Labeling is inderdaad zeker iets waar wat uitdaging in zit en tuning nodig heeft. Het vele herhalen van straatnamen is daar een voorbeeld van. Zojuist heb ik een bericht geplaatst in een andere thread, met een update van onze ervaringen rond vector tiles. Voor labeling hebben we ook wat andere keuzes gemaakt waardoor bijv. het vele herhalen van labels rond wegen niet meer voorkomt. Zie https://forum.pdok.nl/t/vector-tiles-en-het-rijksdriehoeksstelsel/1313/10

1 like

@JBak Interessante update over jullie ervaringen en ontwikkelingen rond om vector tiles! Bedankt daarvoor.

In mijn GIMA master scriptie over ‘Cartographic implications of Vector Tiles’ schreef ik destijds dat de uitdagingen bij Vector Tiles o.a. in de custom projecties en labelling zaten. Mooi om te zien dat hier nu oplossingen en nieuwe ontwikkelingen voor plaatsvinden.

Goed om te weten dat jullie de vector tile basiskaart (Topo RD) uit beta hebben gehaald en nu definitief hebben uitgebracht (met daarbij verbeteringen zoals labelling). Dat deze vector tiles basiskaart in RD wordt aangeboden, is zeker een plus.

Erg interessant en leuk!

Zijn de vector tiles ondertussen al beschikbaar via PDOK?
Ik ben reuze nieuwsgierig naar de styling mogelijkheden, als ik de vector data in QGIS kan laden…

@maas nee nog niet maar inmiddels zijn er wel vorderingen voor het inzetten van de techniek (op andere bronnen dan de BRT en BGT) die we straks kunnen gebruiken. Er wordt nu gekeken met de opdrachtgevers van de BGT en BRT of we dit wellicht ook kunnen gaan inzetten voor hun datasets in 2020.

3 likes

Is er inmiddels al zicht op wanneer de vector tiles via PDOK beschikbaar komen?

Wil je inderdaad vector tiles op basis van basisregistraties gaan gebruiken, kan dan eens op Kaarten – MapTiler. Hier bieden wij in samenwerking met het Zwitserse bedrijf MapTiler deze basisregistraties als één kaartproduct aan: Cartiqo.

@thijsk nee kan ik nog niet iets over zeggen (de wens is wel in beeld bij de opdrachtgever).

Hi Vledder! Ik loop ook tegen het probleem aan dat straatnamen vanaf zoomniveau 14 niet meer worden weergegeven. Heb je hier destijds iets op gevonden?

NB: wanneer ik van ‘labels_road_top10’ en dan bij ‘Text Layout Properties’ (Maputnik) de optie ‘Field’ aanpas van {name} naar een willekeurige string, dan wordt deze string wel weergegeven op dit zoomlevel.

Helaas Thijmen! Hetgeen ik me nog kan herinneren is dat me dat niet gelukt is op te lossen. Ik heb er verder ook geen aandacht meer aan geschonken, omdat dit niet gebruikt kan worden in productie. Zodra er een productieversie komt gaan we er zeker mee aan de slag, maar tot op heden is het weer een jaar stil gebleven… Ik hoop dat het nog op de agenda staat!? We wachten af…