Vector Tiles BRT en BGT via PDOK

Dank voor je reactie! En dat op een draadje van 11 maanden oud :smile:

Mocht ik nog iets nieuws te weten komen m.b.t. dit topic dat zal ik het je laten weten.

Het staat nog op de agenda! Sterker nog, we zijn voornemens om binnenkort de werkzaamheden te beginnen v.w.b. de BGT. Kan verder ook wel afwijken qua functionaliteit van deze versie (wat een demo was) en kent wel even wat doorlooptijd. We kunnen als we wat verder gevorderd zijn altijd testers gebruiken dus mochten jullie interesse hebben?!

1 like

Hi Jeroen, fijn om te horen! Ik blijf hiervan graag op de hoogte. Interesse om te testen is er zeker, laat maar weten :slight_smile:

1 like

Top, je hoort van ons!

2 likes

Mocht je testers zoeken, dan houden we ons (Merkator) aanbevolen

@mwjhartogs graag, zodra we zover zijn nemen we contact op. Bedankt!

1 like

Hi @Jeroen_PDOK, zijn er al leuke updates om te delen m.b.t. bovenstaande? :slight_smile:

1 like

@ThijmenDam we maken vorderingen :ā€“) Zodra we iets verder zijn en wat kunnen delen en laten zien horen jullie van ons!

2 likes

Even voor mijn begrip. De vector tiles zijn toch te gebruiken met een viewer als maplibre (os versie van Mapbox)?

Jazeker kan je daar MapLibre voor gebruiken. Ook OpenLayers en Leaflet zijn te gebruiken. Voor het pilot-project met PDOK is er een GitHub repo brtviz gemaakt met voorbeelden.

1 like

Het project waar ik aan werk maakt gebruik van Leaflet, in het specifiek de (onofficiƫle) React extensie https://react-leaflet.js.org. Op dit moment gebruiken we vector tiles van een andere provider, tot de PDOK tiles beschikbaar zijn uiteraard :slight_smile:. De combinatie van react-leafet en vector tiles werkt voor ons in ieder geval erg goed!

1 like

<script src="https://openlayers.org/en/v4.0.1/build/ol.js"></script>

Alleen een beetje jammer dat het Openlayers voorbeeld met 4.0.1 gemaakt is, terwijl we inmiddels al op 6.6.0 zittenā€¦ 4.0.1 is van februari 2017!

Precies: de PoC met het PDOK-team was in begin 2017! Toen hebben we meteen het nieuwste van het nieuwste gebruikt om de kracht van vector tiles te tonen.

2 likes

@sbjager we zien graag een PULL request van je tegemoet :wink:

2 likes

:laughing: Ik krijg het (in RD althans) niet eens aan de praat op mā€™n eigen omgeving (met zelf gegenereerde VTā€™s met behulp van FME), dus dat gaat 'm niet worden vrees ik. In EPSG:3857 gaat 't prima, maar ik wil het ook in RD voor elkaar krijgenā€¦ :grin:

We hebben overigens een eigen test viewer voor vectortiles in RD (met OL 6.5). Deze is voor intern gebruik, maar de broncode is publiek, dus daar kan je inspiratie op doen.

1 like

Mooie demo/beta!

@Jeroen_PDOK hoe staat het inmiddels met het doorontwikkelen van een volwaardige versie?

Vanuit Open State Foundation maken dankbaar gebruik van de BRT op https://waarismijnstemlokaal.nl/. Dat is natuurlijk ook gewenst/verplicht voor overheidssites. Voor stembureaus in Caribisch Nederland switchen we naar OSM :smiley: aangezien die (nog :wink: ) niet in de BRT zit (en ook niet in de BAG :frowning: ). Zeker op kleine devices zou een vector-kaart een stuk scherper zijn.

3 likes

We zijn nu druk bezig met het inrichten Vector Tiles v.w.b. de BGT, dat schiet mooi op. We willen tijdens de Open Geodag (Open Geodag 7 april 2022 - Events - Geoforum) de resultaten delen. Wel goed om te benadrukken dat het in dit geval gaat om de BGT (en binnen de zoomniveaus van de BGT). De verwachting is dat we het komende kwartaal live gaan om hier vervolgens ervaring mee op te doen die we kunnen inzetten voor andere datasets zoals de BRT. In het komende kwartaal staat dan ook gepland om samen met de BRT de functionele wensen en mogelijkheden t.o.v. de BRT in kaart te brengen als voorbereiding op de werkzaamheden voor de BRT Vector Tiles.

5 likes