Verandering TOP10NL waterdeel GML/GFS

Ik heb een deel van TOP10NL gedownload via PDOK download viewer, en het bestand top10nl_waterdeel.gfs ziet er als volgt uit:

<GMLFeatureClassList>
  <GMLFeatureClass>
    <Name>Waterdeel</Name>
    <ElementPath>Waterdeel</ElementPath>
    <GeometryName>lijnGeometrie</GeometryName>
    <GeometryElementPath>geometrie|BRTVlakLijnOfPunt|lijnGeometrie</GeometryElementPath>
    <SRSName>28992</SRSName>
...

<GeometryName> is relatief nieuw, in een download van afgelopen november zat het er nog niet bij. top10nl_waterdeel.gml heeft echter voor een deel van de features, de geometrie in vlakGeometrie zitten in plaats van lijnGeometrie. Die features worden nu niet helemaal ingelezen door R sf.

Hallo @larsgw,
Ik snap niet helemaal goed wat hier mis is.
De afgelopen tijd is de structuur van de GML niet aangepast.
In een GML zie ik dat de term “lijnGeometrie” voorkomt. In jouw jouw software wordt deze ingelezen als GeometryName.
image

Heb je een TOP10_ID van het object waar dit fout gaat?

Hallo Daniel,

Het oude GFS-bestand ziet er toch echt anders uit, zonder <GeometryName> of <GeometryElementPath>.

Sommige features hebben alleen een brt:lijnGeometrie (bijvoorbeeld NL.TOP10NL.109515868) en sommige features hebben alleen een brt:vlakGeometrie (bijvoorbeeld NL.TOP10NL.110995936). In het nieuwe GFS-bestand wordt alleen lijnGeometrie genoemd. Als ik het GML-bestand dan inlees krijg ik wel een rij voor NL.TOP10NL.110995936, maar met een lege geometrie, omdat voor die feature de geometrie op een andere plek staat.

Hallo Lars,

Je hebt het telkens over het gfs-bestand. Dat word echter niet geleverd via PDOK, dat bestand word aangemaakt door de software die je gebruikt (R sf), die op zijn beurt weer gebruik lijkt te maken van GDAL - en GDAL maakt een gfs-bestand aan (zie https://gdal.org/drivers/vector/gml.html#schema).

Als jouw gfs-bestand nu ineens anders is, terwijl er niets is veranderd aan de Top10NL, dan is er vrijwel zeker iets veranderd in jouw software (een nieuwe versie wellicht, of een nieuwe GDAL versie of zo). Op de documentatie-pagina die ik hierboven deelde staat ook een manier om gebruik te maken van een voorgedefinieerde gfs, dat is waarschijnlijk je beste oplossing. Omdat QGis ook onderhuids gebruik maakt van GDAL, is er op dit forum al eerder over geschreven (dit draadje bijvoorbeeld). Even zoeken op gfs levert wel meer resultaten op, en je kunt uiteraard altijd vragen hier stellen :wink:

Stefan

3 likes

Ach, dat had ik niet door. Dan zal het te maken hebben met de volgorde van features ofzo, dat het de eerste 100 bekijkt bijvoorbeeld. Mijn excuses.

Edit: En bedankt voor de informatie.

Geen excuses nodig hoor! Vragen staat altijd vrij hier, en de enige domme vraag is de vraag die niet gesteld word :wink::blush:

Stefan