Verschillen in 2 lagen zichtbaar maken (percelen)

Ik weet niet of het mogelijk is in een GIS applicatie, maar ik probeer het volgend inzichtelijk krijgen. Ik heb 2 kadastrale kaarten DKK 1-1-2019 en DKK 1-1-2020. die zijn verrijkt met eigen kenmerken, zoals gebouwd ongebouwd, natuur.

Ik wil de verschillen van 2020 t.o.v. 2019 in beeld krijgen. en dan bedoel ik de verschillen in de kenmerken van de objecten. De geometrie blijft hetzelfde, maar soms wordt 1 ongebouwd perceel, opgesplitst in 10 gebouwde percelen. Of krijgt een perceel met het kenmerk “natuur”, een ander kenmerk bijvoorbeeld “ongebouwd”.

Dus wat ik in beeld probeer te krijgen:

  1. percelen die vernummeren op dezelfde locatie,
  2. percelen die overgaan in meerdere nieuwe percelen
  3. een verandering van kenmerk, bijvoorbeeld van ongebouwd naar gebouwd en de geommetrie en perceelnummer blijft hetzelfde.

iemand een idee?

Hoewel ik het gebruik van QGIS enorm toejuich zou ik hier toch overwegen om een database (met SQL) te gebruiken.

Maar als het per se met QGIS moet, gebruik “Join attributes by location” om de overlappende percelen te koppelen. Alles wat dan niet hetzelfde perceelnummer heeft is gesplitst of samengevoegd o.i.d. Van records met hetzelfde perceelnummer kun je kijken of “kenmerk2019 = kenmerk2020” etc.

Bedankt. Ik dacht zelf ook nog aan select by location “equal” en dan switch selectie. Ben helaas niet zo’n database expert. Misschien ene keer een cursusjes DB manager gaan volgen. Ik ga even een en ander uitproberen.

1 like