Vraag van een leek: panden uit de BAG via Qgis naar een .svg-bestand

Dag mensen,

Ik ben een behoorlijke leek op het gebied van GIS (wel geo- maar geen kartograaf). Maar ik zou heel graag willen weten of het mogelijk is om vanuit Qgis de panden (zoals in de BAG) in een bepaald gebied te exporteren naar een .svg-bestand zodat ik ze met enige bewerking (via Inkscape) als shapes in Word of Powerpoint kan gebruiken.

Is er iemand die weet hoe dit moet?

Alvast heel veel dank!
Joost

@JoostNicasie als eerst kun je een webservice (bijvoorbeeld de WMS van de BAG) inladen. In onderstaande voorbeelden heb ik de BAG panden en de BRT-Achtergrondkaart ingeladen met behulp van de PDOK plug-in van QGIS. Je kunt ook zelf een WMS (of andere type webservices) toevoegen onder “kaartlagen”. De plug-in vind je onder “Plugins”. Zodra je in QGis kaarten (webservices) hebt geladen kun je onder “project” een nieuwe printeromgeving maken. In de nieuwe printeromgeving kun je links "Een nieuwe kaart toevoegen. De kaart kun je toevoegen door in het witte gedeelte een vierkant te tekenen. Zodra je de gewenste kaart hebt gemaakt kun je in de printeromgeving de kaart exporteren naar .svg of .pdf etc. Hieronder wat printscreens:

image

image

cc @rduivenvoorde @marco_duiker

1 like

Dankjewel Jeroen! Hier was ik al heel lang naar op zoek! :slight_smile:

Hallo

Kan dit niet meer? Ik heb nu Qgis 3.16 en ik zie deze menuoptie niet meer. Als ik exporteer naar pdf zie ik een bitmap in een pdf.

Groet
Rene

Bij mij (QGIS 3.15) is de optie er nog wel. De opties Exporteer als SVG en PDF zijn wel verwisseld in het menu, dus misschien kijk je ernaast? En het menu heet nu Lay-out i.p.v. Printvormgeving.

Er is ook gewoon een knopje voor in de werkbalk:
image