Wanneer AHN3 landsdekkend

Hoi,

Ik was benieuwd of er een streefdatum is wanneer de AHN3 landsdekkend is?
Grote delen van Noord-Holland, oost en zuid Nederland zijn nog niet beschikbaar. Ik meen ooit gehoord te hebben dat het de bedoeling was om dit begin 2017 al voor elkaar te hebben.

Daarnaast vroeg ik me af wat de vernieuwingsgraad van de AHN3 gaat worden. Wordt die bijvoorbeeld iedere 5 jaar geüpdate?

Vriendelijke groet

@Robonus Wij hebben de vraag voorgelegd aan de data aanbieder

@Robonus Ik heb antwoord gekregen van de data aanbieder:
De AHN3 cyclus loopt van 2014 tot 2019. De data die in die periode wordt ingewonnen, wordt jaarlijks vrijgegeven zodra deze gereed is voor publicatie. Er komt dus ieder jaar een nieuw stukje AHN3 bij.
De laatste gebieden worden in het voorjaar van 2019 ingewonnen. De data van deze inwinning zal dan ongeveer begin 2020 gereed zijn, en daarmee is ook het AHN3 gereed.
Over de periode na het AHN3 wordt op dit moment uitvoerig gesproken door de AHN organisatie, en op dit moment kan ik daar nog niets over zeggen.

Dat is een duidelijk en verhelderend verhaal. Bedankt voor het navragen.

Op de GeoBuzz gisteren in Den Bosch is door Erik Nobbe van Het Waterschapshuis e.e.a. over gezegd. De lage updatefrequentie is in ieder geval als een van de aandachtspunten onderkend. Ze zijn verschillende opties aan het bekijken, waaronder “dense matching”. Hierdoor wordt d.m.v. overlappende luchtfoto’s (die voor de LV Beeldmateriaal worden ingewonnen) een point cloud gegenereerd, waar je ook een hoogtemodel uit kunt afleiden. Een groot nadeel is dat deze niet door vegetatie kan heen kijken, terwijl lidar dat beter kan (niet perfect). Maar wellicht is dit voldoende voor stedelijke gebieden, terwijl landelijke gebieden dan nog d.m.v. lidar ingewonnen kunnen worden.

Hier is een overzicht van de inwinjaren, dus ook de planning van het beschikbaar stellen van AHN3: http://www.ahn.nl/common-nlm/inwinjaren-ahn2--ahn3.html

Aha, mooi kaartje, bedankt!
Erg fijn om te weten uit welk jaar de data komt die beschikbaar is.

Maar als ik zie dat Noord-Holland in 2016 ingemeten is, dan zou dat in 2017 wel beschikbaar kunnen zijn toch? De inwinningslijn loopt nu tot aan Beverwijk / Zaanstad. Daarboven is enkel AHN2 beschikbaar uit 2011

Even een update, ik zie net dat op de AHN3 viewer de AHN3 data van Noord-Holland inmiddels in te zien is, deze is alleen nog niet als kaarbladen te downloaden maar dat zal dan snel wel volgen.

@Robonus ja absoluut! Wij hebben de data ontvangen en gaan de update in januari doorvoeren :+1:

@Robonus we hebben de AHN update (nieuwe deelgebieden) doorgevoerd en de nieuwe deelgebieden live gezet. Zie ook https://www.pdok.nl/nl/ahn3-downloads om data te kunnen downloaden. De update is natuurlijk ook in de webservices doorgevoerd.

Inderdaad nuttige informatie van Rob van PDOK: laatste inwinning voorjaar 2019, en verwacht gereed ongeveer begin 2020 dus. (Dat geldt dan grofweg voor Oost-Groningen, Oost-Drenthe, Oost-Overijssel zie ik).

Mooi om op de inwinjaren-kaart te zien dat AHN3 Data al is ingemeten voor Limburg en Gelderland-Noord gedurende kwartaal 1 van 2018. Kan ik daaruit opmaken dat deze data (bijvoorbeeld voor de Limburgse zone) naar verwachting begin 2019 gereed is voor download?

Vriendelijke groet

Bram, dat klopt. De datasets die opgenomen zijn in het eerste kwartaal van 2018, worden nu gecontroleerd. Als er geen (grote) herleveringen nodig zijn om de data goedgekeurd te krijgen is beschikbaarheid begin 2019 mogelijk.

Ik was benieuwd of er inmiddels meer duidelijkheid is wanneer de gebieden ingewonnen voor de AHN3 in 2018 beschikbaar worden gesteld?

De verwachting is nu dat de data van 2018 eind maart beschikbaar is via PDOK. Het AHN3 is daarmee nog niet landsdekkend, dat zal in Q1 van 2020 pas het geval zijn.

2 likes

Hartelijk dank Ingrid Alkemade voor het ons blijvend op de hoogte houden van inschattingen wanneer AHN3 (voor de data ingewonnen in 2018) beschikbaar komt. Is er, nu enkele maanden later en een maandje na de verwachtig, meer nieuws?

Er zit in ieder geval een verschil tussen de viewer op ahn.nl en Nationaal Georegister:

De data van Limburg en Gelderland zijn op hetzelfde moment aangeboden aan PDOK en ESRI (die de viewer beheert). Zodra ESRI de data verwerkt heeft zal deze op de viewer te zien zijn (de viewer laat een andere service zien dan die bij PDOK beschikbaar is). De links naar de downloads van PDOK werken pas zodra PDOK gereed is.
Bij PDOK is er helaas wat vertraging opgetreden, maar het zal nu niet meer lang duren. Houd de attenderingsservice van PDOK in de gaten!

Hartelijk dank Ingrid en Anton voor de extra informatie. Ondertussen is het AHN3 voor Limburg ook te downloaden middels de ESRI viewer zie ik.

En ook via PDOK (downloads):

1 like