Wegbreedtes fietspaden

Voor een project voor mijn opleiding heb ik breedtes nodig van fietspaden. Ik heb deze niet perse nodig van heel Nederland, maar van 1 stad zoals Den Haag zou al prima zijn. Iemand enig idee hoe ik aan deze fietspadbreedtes kom?

Helpt dit misschien: Op zoek naar een wegennetwerk dataset met wegbreedte attribuut - #2 door emacgillavry? Zie ook het laatste bericht van @willemhoffmans in dat topic.

@Hashtaggeodata heeft aan iets vergelijkbaars gewerkt (Rijstroken (uit de BGT?)) heeft dat op basis van de BGT gedaan, maar geeft helaas verder geen details.

Wanneer heb je die nodig? Ik heb hier al wat modelletjes voor, dus als je het niet te snel nodig hebt, dan kan ik wel wat voor je klaarzetten. Maakt het nog uit voor welke stad of regio?

edit: toevoeging: De fietspadbestanden zijn niet allemaal even compleet, die van de het NWB missen er bijvoorbeeld een stuk of 3000, dus geen garanties over de compleetheid.

@geotiles Die analyse is voor de rijbanen van doorgaande wegen, niet voor fietspaden. De analyse is een lang verhaal, ik wil je er best over bijpraten.

Ik was zo vrij fietspaden en rijstroken gelijk te trekken op basis van het screenshot van BGT wegbreedte van @willemhoffmans waar ik die twee naast elkaar in de legenda zag staan. Da’s misschien onzin?

Ik heb geen idee van de wensen/eisen van @Jompert.

Interessante link. De methode die ik opgezet heb is vrijwel gelijk, alleen ga ik iets anders om met hoeveel dwarsprofielen ik maak (lengte-afhankelijk) en ik heb er op basis van ervaring voor gekozen om de modus van de wegbreedte te hanteren ipv het gemiddelde.

Een eenvoudig alternatief is de lengte van een polygoon bepalen door de helft van de omtrek te nemen. Bij langwerpige polygonen werkt dat heel aardig. De breedte is vervolgens de oppervlakte gedeeld door de lengte.

Eventueel kun je ook nog een paar keer itereren om de “voor- en achterkantjes” eraf te halen. Dan bereken je eigenlijk de afmetingen van een rechthoek met dezelfde oppervlakte en omtrek.

Heb het even geprobeerd in QGIS:

1 like

Of iets nauwkeuriger:

Lengte	= Omtrek/4 + √((Omtrek/4)² – Oppervlakte)
Breedte	= Omtrek/4 – √((Omtrek/4)² – Oppervlakte)
1 like

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.