Wijziging opslag en beschikbaar stellen AHN

Inmiddels heb ik begrepen dat alle links van het AHN4 nu naar behoren zouden moeten werken. De data wordt binnenkort ook bij PDOK verwerkt: enkel het laatst afgeronde AHN komt bij PDOK te staan op de manier zoals we dat gewend waren. Er komt ook een Inspire compliant variant van het DTM. Meer info volgt zodra deze gereed is.

2 likes

Komt de AHN3 dan ineens te vervallen of krijgen we nog een overgangsperiode?

Goede vraag, dat zal ik even navragen.

Toegang verliezen tot het AHN3 zou echt waanzinnig zonde zijn.

De toegang tot de eerdere versies van het AHN blijft gewoon bestaan, alleen wordt dit niet meer via PDOK ontsloten. Alle AHN producten (dus AHN1 t/m AHN4) worden via de AHN viewer aangeboden, ook als download. Voor het AHN2 is er een uitzondering, hiervoor geldt dat de opgevulde rasters niet meer beschikbaar zijn omdat deze nagenoeg gelijk zijn aan de niet-opgevulde rasters.

1 like

Dus de toegang tot AHN3 via PDOK is straks ineens verdwenen? Blijft de download link per kaartblad wel intact?

Ik heb nu software draaien bij klanten die vanuit AutoCAD een gebied selecteren waarna automatisch de juiste kaartbladen worden gedownload. Beetje vervelend als dat ineens niet meer werkt.

Waarschijnlijk is het dan voldoende de URL aan te passen (naar https://ns_hwh.fundaments.nl/hwh-ahn/AHN3/DSM_50cm/R_38FZ1.zip, etc.).

Misschien toch tijd om klanten de mogelijkheid te bieden de URL zelf aan te passen :wink:
?

Ja, dat was mijn volgende vraag. Om dat te doen moet ik er echt zeker van zijn dat die url blijvend is. Voor zover ik begrepen heb was dit echter een tijdelijke oplossing, dus mogelijk dat de urls nog wijzigen.

(ā€˜Waarschijnlijkā€™ vind ik nog wat teveel uitdaging om in mijn software toe te passen :wink: ) En owja, ik kan het wel aanpassen in de software maar niet ineens honderden gebruikers dwingen te gaan updaten. Laat staan als de url ineens weer wijzigt.

Kan @Alkemade dat bevestigen dat de downloads beschikbaar zijn/blijven via ns_hwh.fundaments.nl?

Niet alle gebruikers van mijn software kunnen die vrijheid aan :wink:

Ik kan dat niet bevestigen. Wij hebben momenteel een contract met een bepaalde partij, maar we kunnen zoā€™n contract niet voor eeuwig afsluiten. Bovendien verloopt het convenant tussen de AHN partijen ook eens in de zoveel jaar, er moeten dan nieuwe afspraken worden gemaakt over het AHN, niet alleen over de toekomst maar ook over de reeds afgeronde varianten. Er moet dan bijvoorbeeld ook budget beschikbaar worden gesteld om alle AHN varianten als open data beschikbaar te stellen.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik verwacht dat de intentie blijft om het AHN (toekomst-heden-verleden) voort te zetten en dit als open data ter beschikking te stellen.

2 likes

Ik heb de toezegging dat na publicatie van het AHN4 op PDOK het AHN3 nog een half jaar beschikbaar blijft om de wijzigingen door te voeren. Het AHN4 blijft gepubliceerd op PDOK totdat het AHN5 in zijn geheel gereed is (verwachting is dat dat over 3 jaar zover is). Of de URLā€™s vanuit PDOK voor die periode gelijk blijven kan ik niets over zeggen, daar communiceert PDOK over.

2 likes

Dag @Alkemade, kan ik, naar aanleiding van je berichten, dan concluderen dat de AHN4 WCS binnen afzienbare tijd beschikbaar komt op de website van PDOK?

Ja, daar wordt nu aan gewerkt.

Bedankt voor je antwoord! Even in het kader van verwachtingsmanagement, over wat voor termijn hebben we het? Binnen 4 weken, 4 tot 8 weken, of langer?

Ik heb daar geen planning van. PDOK verzorgt de communicatie maar ik zal wel een oogje in het zeil houden.
Misschien nog een aanvulling (ik was daar niet zo duidelijk in): voor het AHN4 worden de LAZ files niet via PDOK ontsloten. Ze zijn nu al wel beschikbaar via de AHN viewer.

1 like

@Vince PDOK heeft de AHN bestanden afgelopen week naar binnen gehaald, waarme het inrichten van de services nu echt kan beginnen. We zitten nog iets te vroeg in het proces om precies te kunnen zeggen wanneer ze live gaan, maar we doen ons best om dit in Q2 te realiseren. Zodra we een betere indicatie hebben zullen we deze communiceren.

Overigens zullen de services op eenzelfde manier ingericht worden als het AHN3, alleen zullen de 5meter resoluties niet meer beschikbaar zijn. Dus enkel een DTM en DSM met 0,5meter resolutie. Ook vervallen de WFS en de WMTS, we realiseren alleen een WMS en WCS.

@Vince @Anton

Per vandaag is de AHN4 ook via PDOK beschikbaar. Te benaderen via een WMS, WCS en Atom feed. Voor alle endpoints en meer informatie zie het nieuwsbericht: Nieuwe versie AHN beschikbaar via PDOK - PDOK

De services van de AHN3 blijven nog 6 maanden vanaf vandaag te benaderen.

De downloads per kaartblad (inclusief viewer) zijn nog steeds beschikbaar, maar zijn vanaf nu geĆÆntegreerd in de Atom feed.

2 likes

In de nieuwe WCS link staat niet meer om welke versie van het AHN het gaat, is dat handig? ook zie ik dat er geen 5m resolutie meer beschikbaar is?

Zie ook deze discussie:

Het versienummer zou ik idd ook graag terug zien. Het 5m grid vind ik zelf niet zo interessant, is te grof voor veel werk, en met de WCS kun je elke resolutie zelf genereren. Wel zou ik een 1m grid download wel interessant vinden (overigens naar mijn persoonlijke mening :slight_smile: , er kunnen uiteraard andere ideeƫn heersen).

1 like