WMS mbv DSO API voor ruimtelijke plannen

Goedemorgen iedereen,

Aangezien we op dit moment te maken hebben met de omgevingswet, worden steeds meer services die betrekking hebben op de oude wetgeving uitgefaseerd.

Zo is dus ook de service van Ruimtelijkeplannen.nl uitgefaseerd. Ik gebruik zelf best wel vaak de WMS functie die ik handig vind om een kaartuitsnede te maken. Op dit moment gebruik ik de API van PDOK.

Nu vraag ik me af of het al duidelijk is hoe lang deze nog actief blijft en wat het alternatief is in de DSO API’s.

De Verbeelden API leek me wel iets, maar ik weet niet of dezelfde WMS functionaliteiten aanwezig zijn. Volgens mij kan het wel ingeladen worden in een map, maar een statisch kaartbeeld? Of moet er zelf een kaartbeeld worden gemaakt aan de hand van verkregen data? En welke data heb je dan nodig (op welke plekken moeten ze opgevraagd worden)?

Alvast bedankt!

Dag @masyo
Een goed vertrekpunt voor je zoektocht is dit document: https://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/docs/Uitfasering_services_en_diensten_RPnl_en_alternatieven_vanuit-DSO-LV.pdf

Hallo @barthuijbers en andere DSO-ers,

Om deze discussie weer een slinger te geven:
in het overzichtelijke document dat je aangeeft staat op de laatste “Gebruikers die het volledige beeld van alle juridisch geldende regels willen gebruiken moeten beide bovenstaande API’s in onderlinge samenhang gebruiken”.
Dat eenvoudige zinnetje bevat de crux van wat veel gebruikers aanhalen: in plaats van die good-old kant-en-klare WMS moet de viewerbouwe/beheerder nu zelf met de losse bouwstenen een totaalbeeld in elkaar knutselen

Eerder dit jaar werd in een ander draadje (Hoe vraag ik omgevingsplannen op met DSO api? - #4 door cdrost) gerefereerd aan de Geodoc-API, die de kaartmotor achter "Omgevingsloket - Regels op de kaart (omgevingswet.overheid.nl/regels-op-de-kaart) is.

Voor veel viewerbouwer/beheerders is dus de afweging:
moet ik zelf wat bouwen óf kan ik straks simpelweg gebruik maken van die GeoDoc API.

Daarvoor dus fijn om meer inzicht te hebben in

  • het al dan niet beschikbaar komen van de GeoDoc API;
  • de opbouw en werking vd GeoDoc API, zodat die voor afnemers als voorbeeld kan dienen.

Dat scheelt de afnemers een hoop reverse engineering :slight_smile:

4 likes