Woonplaatsgeometrie valt bij een aantal woonplaatsen buiten Lands-, Provincie- en gemeentegrens

Bij een aantal Woonplaatsen uit de BAG (gedownload vanaf https://extracten.bag.kadaster.nl/lvbag/extracten/Nederland%20LVC/, BAGNLDL-08062021.zip) (in ieder geval DInxperlo, Maastricht, en Winterswijk Kotten) valt de woonplaatsgrens buiten de lands-, provincie- en gemeentegrens zoals die door Bestuurlijke grenzen worden aangeleverd (Downloads - PDOK).

Lijkt mij dat dat niet erg correct is, als wij woonplaatsen in Duitsland en Belgie gaan aanwijzen :grin:

Overigens zie ik ook dat er her en der wat woonplaatsen over provinciegrenzen heen gaan, maar dat is (in de gevallen die ik heb waargenomen) heel minimaal. Reproduceren is vrij eenvoudig, ik vond dit omdat ik de provincienaam bij de woonplaats wilde hebben, en daarvoor een buffertje van 1 meter om de provinciegrenzen heen legde en alle woonplaatsen Within een provinciegrens opvroeg. De bovenstaande vielen daarbij uit, in totaal vallen er dan 7 woonplaatsen uit omdat ze toch nog over de gebufferde provinciegrens heen vallen. Totale lijstje is Dinxperlo, Maastricht, Winterswijk Kotten, Eijsden, Lutjegast, Molenhoek en Vreeland (de laatste vier vallen over een interne provinciegrens heen).

1 like

Zijn de bestuurlijke grenzen niet vereenvoudigd?

In de download Geopackage verwacht ik niet dat de bestuurlijke grenzen vereenvoudigd zijn. Als dat wel zo is, dan zou ik daar tenminste een disclaimer verwachten…

Dat zou je kunnen bepalen door ze te vergelijken met de Bestuurlijke grenzen REST API. Die bevat zeker de niet vereenvoudigde grenzen.

1 like

@sbjager kan je ons (PDOK) helpen door een aantal screenshots te leveren van (een aantal van) deze gevallen?

Dit helpt ons om het issue beter naar de dataset eigenaar te communiceren en voor hun om dit issue uit te zoeken/op te pakken. (of op z’n minst een mening geven of een antwoord te hebben).

Ik dacht dat ik het een keer gelezen had maar kan het niet terugvinden.

@wouter.visscher zie hieronder. Probeerde ze eerst te uploaden in een zipje, maar dat mocht niet.

De paarse vlakken zijn de woonplaatsen, de rode dikke lijn is het landgebied, de blauwe dikke lijn zijn de provinciegebieden. De land-, provincie- en gemeentegebieden uit de bestuurlijke grenzen sluiten heel netjes op elkaar aan, het zijn alleen de woonplaatsen die op deze 7 plekken de mist in gaan.
Herkomst van die geometrieen heb ik hierboven al aangegegeven, en ook het feit dat de vergelijking is gedaan op de provinciegebieden met een buffer van 1 meter er omheen (dus deze uitsteeksels zijn echt wel substantieel, en geen afrondingsfouten of zo).

Tussen Eijsden en Maastricht zit overigens ook nog een gat, maar dat valt in de Maas dus heeft weinig effect (denk niet dat daar een ligplaats ligt of zo :wink:).

Het Winterswijk Kotten-geval lijkt overigens wel een generalisatieslag te zijn geweest o.i.d., maar de anderen zijn dat niet naar mijn mening.

Kotten

EijsdenLutjegast

Update met wat extra informatie: Bij het gat tussen Maastricht en Eijsden, en bij de woonplaatsen die provinciegrenzen overschrijden, lijkt het vooral te gaan over kadastrale percelen die al of niet zijn meegenomen in het genereren van de woonplaatsgrens, goed te zien als je de DKK er achter hangt.
Waar de woonplaatsen over de landsgrens heen gaan is dit niet zichtbaar uiteraard (hoewel: ik zou de Belgische kadastrale percelen er nog achter kunnen hangen - maar de Duitse percelen heb ik niet).

Hiervoor is een op zichzelf logische verklaring. De woonplaatsgrenzen zijn de grenzen van de woonplaatsen in de BAG. Deze grenzen worden onafhankelijk van de bestuurlijke grenzen vastgelegd in de BAG. Een belangrijk verschil met de bestuurlijke grenzen is dat woonplaatsgrenzen op elk moment gewijzigd kunnen worden in plaats van één keer per jaar

Hierdoor kan het voorkomen dat deze grenzen afwijken van andere soorten grenzen.

Soms komt het ook voor dat de woonplaatsgeometrie in de BAG niet helemaal klopt. Dat lijkt ook hier het geval te zijn. In dit geval kan het beste een terugmelding op de woonplaatsgrens worden gedaan in de BAG.

Soms komt het inderdaad ook voor dat woonplaatsen in de BAG niet helemaal op elkaar aansluiten. Meestal is dat het geval bij woonplaatsen die bij verschillende gemeenten horen.

Bij wijzigingen in de woonplaatsgrenzen komt het soms voor dat er tijdelijk een gat of overlap in de woonplaatsen zit, omdat de wijzigingen van woonplaatsen niet op hetzelfde moment worden doorgevoerd. Begin dit jaar was dit bijvoorbeeld tijdelijk het geval bij de woonplaatsgrens tussen Schiermonnikoog en Warffum:

4 likes

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.