3D topografiebestanden

Recente pogingen om de 3D topografiebestanden van regio 37hn2 te downloaden via de PDOK - 3D basisvoorzieningen hebben geresulteerd in succesvolle downloads, echter, is er onduidelijkheid over de juiste manier om deze bestanden te gebruiken in het (Json) formaat. Pogingen om deze te converteren naar DFX of DWG zijn helaas mislukt vanwege gebrek aan bepaalde informatie. Ik verzoek u dringend om aanvullende instructies in dit verband. Alvast bedankt!

Wat voor informatie mis je precies?

Uit andere ervaringen blijkt dat GeoJSON niet het meest makkelijke formaat is om mee te werken, zoals in dit topic:

Misschien kun je hier nog iets mee:

En anders kun je je vraag wat specifieker omschrijven. Welke software gebruik je precies, wat wil je met de data, waar loop je vast, wat heb je zelf al gedaan en uitgezocht, dat soort dingen :slight_smile:

1 like

Lijkt met duidelijk wat je wilt. Wat je nodig hebt is Autoconvertor van Automapki. Deze maakt er goede DXF (DWG) bestanden aan en is betaalbaar. Ik raad je ook de presentaties 3D GeoBim van GeoBimExperts eens te bekijken. We waren te gast bij Kadaster in november 2022 om terugkoppeling te geven en gebruikerservaringen. Als je dan nog problemen ondervind met het converteren dan kun je even contact opnemen.

Hoi Anton,

Hartelijk dank voor de terugkoppeling, zeer gewaardeerd.
Wat ik nodig heb is simpel, namelijk de 3D-basisbestanden van een bepaald gebied (Json files) eenvoudig converteren zodat ik deze kan gebruiken in BIM software zoals Revit. Hoe doe ik dit op de meest efficiënte manier?
Heb je hier ervaring mee?

Bedankt!

Hoi Halam,

Bedankt voor de terugkoppeling, ontzettend gewaardeerd!
De Autoconverter van Automapki heb ik bekeken en het lijkt mij de juiste software om te krijgen wat ik wil. Daarvoor moet ik echter een jaarabonnement afsluiten en dat is voor mij niet de ideale oplossing.
Een aantal van de presentaties op de link die je hebt meegegeven heb ik geopend. De onderwerpen zijn ontzettend interessant, maar de inhoud viel tegen aangezien deze bestaat uit dia’s met slechts steekwoorden, helaas.

Is er een andere manier om de bestanden te openen in BIM software zoals Revit?

Bedankt!

Nee, zelf geen ervaring mee. Ik denk dat de eerder door mij genoemde topics je msch op weg kunnen helpen. Verder lijkt het niet het meest werkbare formaat te zijn, dat JSON. Zeker bij grote bestanden. Als er niets opensource of gratis beschikbaar is, dan zal een betaalde oplossing denk ik het enige zijn waar je iets mee kunt. En die afweging moet je zelf maken :slight_smile:

Specifiek voor 3D basisvoorziening is mijn ervaring is dat Automapki de beste optie is op dit moment. Dat is inderdaad betaalde software. Anders even kijken naar Blender, die kan ook convereren van en naar.

Ik denk wel dat je de blik zult moeten verruimer. Het lijkt een doel op zich te zijn om alles maar naar Revit te willen verhuizen. Het programma als bim is niet zaligmakend. En zeker op gebied van 3d geo ronduit beroerd qua performance.

GitHub - cityjson/Up3date: A Blender add-on to import, edit and export 3D city models encoded in CityJSON v.1.0 format preserving geometries, attributes and semantics

Op LinkedIn zie ik nu een bericht langskomen van iemand die een Revit plugin gemaakt heeft om CityJSON bestanden te importeren:

Ken het verder niet maar wie weet is het een oplossing.

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.