Screenshot maken van kaart en goede attributie toevoegen, beste programma?

Allerlei lagen hebben licentie voorwaarden.

Bij het maken van een screenshot en als je de licentie wilt inbakken in het plaatje.
Hoe ga je dan te werk?
Vele plaatjes worden gehost en elders weer ingebed.
Dan is het belangrijk om de licentievermelding in het plaatje te verwerken.

Is er een programma waarbij je vanuit een zelf gemaakt lijstje met laag vemeldingen kunt aanvinken die dan gevisualiseerd worden in het plaatje?

Ik ken knipprogramma (microsoft) of flameshot, waarbij dat niet kan.

Ik zie dat vele overheidsinstantie daar ook mee worstelen.
Niet goed met de licentie vermelding om gaan. En vaak achterwege laten.
Waarbij ik denk ze hebben er niet de goede tool voor.

Zijn er betere oplossingen?

Zo heb ik nu van een kaart even een screenshot gemaakt, niet als plaatje opgeslagen maar met kopiƫren en plakken, hier geplakt zonder licentievermelding, ( de kortste weg ). Dit kan met discourse forumsoftware.
Dat zou ik graag willen doen met wel de goede vermelding.


Dit als voorbeeld, gaarne geen discussie of bij het plaatje, wel of niet, welke licentie vermelding nodig is.

Het plakken van een afbeelding vanaf het klembord hier in een topic is echt fantastisch! Maak er zelf ook veel gebruik van :+1:

Ik denk dat je voor een licentievermelding zelf een werkwijze moet samenstellen, afhankelijk van de software die je gebruikt. Je kunt dit in een knipselprogramma doen (watermerk toevoegen) zoals SnagIt, maar vast ook wel in andere zoals GreenShot. Zelf lijkt me dat wat omslachtig omdat je dan vaak eerst een watermerk afbeelding moet hebben gemaakt met de juiste tekst.

In QGIS kun je een licentievermelding tonen in je werkveld via menu Beeld > Decoraties > Label Copyright en aangeven in welke hoek. Dit kan tekst zijn maar ook een expressie waarin je verwijst naar de attribution van Ć©Ć©n of meerdere layers:

layer_property('OpenStreetMap', 'attribution')

Het nadeel is dat dit bij elke zoom- en pan-actie gerenderd wordt en dat niet elke laag een duidelijke copyright melding heeft (PDOK of NGR lagen zelden of nooit, OpenStreetMap weer een hele lange). Dan moet je eerst in de metadata van elke laag dit aanpassen, en dan kun je net zo goed zelf een stukje tekst typen in het creditsveld.

Je zou misschien iemand kunnen vinden die een scriptje schrijft in Python met een schakelaarknop zodat je de credits aan of uit kunt zetten voordat je een schermafdruk maakt.

Als je andere software gebruikt dan QGIS dan werkt dat uiteraard weer anders. Vandaar dat je het beste zelf een workflow kunt bedenken die voor jou werkt.

Dit is in dit verband ook wel een interessant draadjeā€¦

Ik vroeg mij dus al eerder af of er een programma is waarbij je na het maken van een screenshot, vaak maar een deel van het scherm, een transparant attributie image (png) kan slepen over je screenshot, het transparant vierkant in plaats en grote aanpassen, zodat de image attributie laag, op het plaatje staat.

Vanuit een map of een website of programma map voor dit doel de attributie image kan slepen.
Zo ook meerdere naar toe slepen.

Dan CTRL-C naar het klembord en CTRL-V in het forumpost antwoord.
Of lokaal opslaan voor gebruik in een ander document.

De kortste weg tot je doel.

Beschikbaarheid transparant attributie images

Daarbij dacht ik, dat kan best een taak zijn van PDOK, deze transparant attributie images aan maken voor de gehele overheid en andere.

Met een centrale opslag/download.

Beginnende bij de meest gebruikte lagen.
De lagen die bijvoorbeeld CC-BY-4.0 hebben.
In NGR staan vaak ook precies vermeldt in tekst, wat de attributie tekst moet zijn.
Dan kan men ook met de lengte van tekst rekening houden, als men zelf de transparant image maakt, en tot de conclusie komt die tekst moet kleiner, want het moet op een klein plaatje passen.

Hoe makkelijker het proces, hoe meer het wordt toegepast, wat recht doet aan de licenties, image centraal ontwikkeld en door iedereen gebruikt geeft een meer geheel beeld, herkenbaarheid.

Een goed programma is de sleutel, met de kortste weg tot je doel.

Vandaar ook mijn vraag

Citaat Hoe ga je dan te werk?

Ik maak gebruik van SnagIt en daar heb ik de volgende opties:

  • Watermerk toevoegen, hiermee kan ik een voorgedefinieerde afbeelding plaatsen in de gewenste onderhoek en de gewenste grootte (vooraf 1x een transparante copyright afbeelding maken in Paint of zo)
  • Stamp toevoegen, ik kan een eigen bibliotheek aan Stamps maken (bijvoorbeeld meerdere transparante copyright afbeeldingen die ik vooraf 1x hoef te maken) die ik kan plaatsen waar ik dat wil
  • Template toepassen, ik kan een template ontwikkelen die de afbeelding voorziet van tekstobjecten met een voorgedefinieerde tekst, en die daarna nog aanpasbaar is

Dus ja, het kan, en welke keuze je maakt zal onderdeel van een workflow moeten worden :slight_smile: Vooropgesteld dat je ook Snagit gebruikt maar ik verwacht dat dit ook in andere knipselprogrammaā€™s kan.

Op zoek naar een open source programma die dat kan.
In zo weinig mogelijk stappen een plaatje kunnen plaatsen, hier op het forum met een goede vermelding volgens de licentie voorwaarden.

Hoe kan je binnen PDOK discourse, via een tag/label, bij PDOK medewerkers aandacht vragen voor deze gedachte?

Zouden meerdere hier belang bij hebben?

@Allroads als ik je goed begrijp wil je iets in dat als je een screenshot (oid) maakt de licentie voorwaarde (als bijv watermerk) automatisch meekomen/aanmaakt?

En is de ā€˜scopeā€™ binnen jouw gedachte hier alleen op het geoforum?
Volgens mij kan je een ā€œtekstā€ bij een plaatje opnemen als

image

[![image|625x500](upload://7QOWnUWon8Wqu2eH6vr0HzRbgt2.jpeg)](http://creativecommons.org/licenses/by/4.0)

Of is dat niet afdoende?

@wouter.visscher

Niet automatisch, dat kan niet met het programma, programma weet niet wat voor lagen je gebruikt, kan de naamvermelding die noodzakelijk is niet vermelden.
Altijd zelf de keuze maken. Slepen en plakken of tekst invoegen (wat omslachtiger is).

Nee, over de volle breedte, wie een laag gebruikt, overheid, ondernemingen en burgers.
Ik zie dat vele er mee worstelen Nederland breed.
Het wordt niet consequent gedaan.

Dat is niet afdoende, dit is geen naamsvermelding.

Luchtfoto Beeldmateriaal / PDOK RGB 25cm en 7,5cm WMTS

Daar wordt aangegeven:

afbeelding
Je bent verplicht: Beeldmateriaal.nl in te voegen.


Dit alleen even voor de luchtfoto HR.

Om nu bij elke screenshot dit in te tikken is best wel een werk in het screenshot programma. Allereerst moet je de juiste bewoording opzoeken, alt-0169 voor Ā©, gewenst?
Een transparant image slepen en plakken leek mij het makkelijkst.

Als er dan er een data attributie image pool is, krijg je meer dezelfde afbeeldingen die met slepen en plakken worden geplaatst, wat de herkenbaar bevordert.

Je kan ook nog het luchtfoto Beeldmateriaal icoon toevoegen, voor betere herkenbaarheid.

Waar komt deze behoefte vandaan:
Hier is nooit een goed antwoord op gekomen.

Zoekend naar hoe het zou moeten.

Tja, ik ben geen licentie expertā€¦ misschien dat iemand anders hier op het forum meer ervaring hierin heeft en in dit topic kan helpen :wink:

Om eerlijk te zijn denk ik niet (/ben ik niet overtuigd) dat het nodig is voor screenshots (van kaart/beeldmateriaal) en dat het voornamelijk van toepassing is in (bijvoorbeeld) de integratie van kaartmateriaal op een website of in een commercieel pakket. Daar is dan ook vaak ondersteuning voor om een dergelijke watermerk in op te nemen/configureren.

Met een screenshot (zeker hier op het geoforum) kom ook in het terrein van ā€œFair useā€ domein, niet dat het je dan helemaal vrijpleit om geen bronvermelding te doen. Maar punten als ā€œto the best of your abilityā€/ā€œYou may do so in any reasonable mannerā€ scheppen/scopen dan ook enigzins wat ā€˜redelijkā€™ qua effort om dit te doen.

En wat jij hierboven beschrijft lijkt mij veel effort voor een ā€˜simpelā€™ screenshotje. Zeker als we dat van onze kant zouden moeten gaan handhavenā€¦ :smiley:

Vaak is het impliciet de bron (en dan die licentie) ook af te leiden door titel en discussie waar de data/screenshot vandaan komtā€¦ geen idee of dat teltā€¦ maakt lijkt mij ā€œreasonable mannerā€

M.a.w als er Screenshot van LVB luchtfoto jaar 2021 onder de licentie van CC-BY 4.0 dan zou het wel goed zijn? Gezien https://creativecommons.org/ dat ook (een beetje) lijkt te doen op hun eigen (hoofd)webpagina. Zelf lijken ze ook het gebruik van een watermerk af te raden

@Allroads Wij gaan naar aanleiding van je vraag dit aan onze kant bespreken.

@Mart_PDOK
Aanvullend:
Ik heb gesproken met de Creative Commons Chapter NL.
Met de vraag, wanneer je een screenshot maakt van een layer uitgegeven als CC-BY-4.0, moet je dan CC-BY-4.0 toepassen.
Antwoord is, ja.
Wanneer dat niet gebeurd.
Wanneer het niet correct wordt toegepast, hoe straalt dat af op de Creative Commons.
Wat is dan de waarde van CC-BY-4.0, als te pas en onpas wordt genegeerd.
Wanneer je als organisatie Creative Commons gebruikt hoe verantwoordelijk moet je zijn jegens hen.
Men wil ook hun brand CC goed naar voren laten komen.

quote:

Note: We donā€™t recommend adding a watermark or visual marker directly on an image, as it can detract from the original and prevent the reuse you want to allow with the CC license. Instead, make sure that the license information is clearly visible underneath (or otherwise next to) the image.

Het is het een of het andere, men geeft een advies.Geeft een bepaalde reden aan.
as it can detract from the original and prevent the reuse
Je ziet dat de media (journalistiek) plaatjes gebruiken uit documenten van de Overheid maar ook elders vandaan, wanneer CC ingebed is wordt ook gelijk de licentie doorgegeven. Makkelijker voor de journalist.
Het elke keer er apart onderschrijven van de attributie met links is lastiger.
Een keuze.

Ook binnen de organisatie (entitiet) moet je je aan de licentie regels houden.

Data in de loop en de licenties.

Vandaar de zoektocht, hoe kan ik en later ook andere (advies) het beste doen, mijn voorkeur in om het in te bakken.
De zoektocht naar de mogelijkheden.

Als je wel de watermerk variant kiest.
Hoe makkelijk wordt het je gemaakt om het wel te gebruiken.
En als er een makkelijker manier is wordt het ook meer gebruikt.

Goed bezig :+1:

Is er trouwens ā€œschriftelijkā€ gesproken (emails) of letterlijk gesproken (telefoon)?
Als dat schriftelijk is geweest is het misschien goed om die ā€œjurisprudentieā€ :grinning_face_with_smiling_eyes: hier te delen.

Of is dit letterlijk uit het contact naar voren gekomen? Want ik kan niet zo goed plaatsen wat ze dan bedoelen hoe het op hun (als Creative Commons) afstraalt en wat de branding/marketing van CC hier mee te maken heeft.

@wouter.visscher

Al eerder telefonisch contact gehad met Creative Commons Chapter NL en later voorbeelden opgestuurd.
Wat men wil meenemen in bespreking met organisaties.

De discussie waarbinnen ik het punt aanhaalde, hoe straalt dat af op CC.
Als de partijen, die zo makkelijk om gaan met CC licenties, CC-BY-4.0.
Het is me teveel werk of onwetendheid.
Wat is dan de waarde van de licentie. Een sterke licentie, branding/marketing.
En hoe de partijen zich eigenlijk op moeten stellen.
Zo ook Kadaster/PDOK.

Zo zijn ook tools te sprake gekomen, makkelijk invoeren, is beter gebruik van en goed informeren over.

Nu zijn we weer terug bij de topic post, ā€¦tools.

Over de ketenproblematiek heb ik dit topic aangemaakt.

Wat je meer achtergrond geeft waarom ik tot deze vragen kom.

1 like